Misskötsamhet och utmaningar med personal

Som ledare är det av högsta vikt att kunna hantera situationer där medarbetare inte lever upp till arbetsplatsens förväntningar. Våra HR-tjänster är tillgängliga för att ge praktiskt stöd och expertis i hanteringen och förbättringen av sådana situationer.

Detta kan vi hjälpa er med:

• coachning och handledning av chefen
  • löpande avstämningar utifrån behov
  • arbetsrättsligt stöd i vad ni kan kräva av medarbetaren
  • delta i möten med medarbetaren och ev facklig representant
  • hantering av konflikter
  • främjande av en positiv arbetskultur
  • verktyg och metoder i kommunikationen
  • ha kontakt med fackliga representanter och företagshälsovård
  • hålla i utbildning för chefer och arbetsledare om hantering av misskötsamhet
  • skriva protokoll och ta anteckningar i möten som vi är med på, vara föredragande under möten samt kalla till möten.
Två kvinnor tittar på en datorskärm. En manlig präst och en kvinna syns suddigt i bakgrunden.

Uppdragstjänster HR

Vi stöttar kyrkoherdar och chefer i de specifika utmaningar som just ni står i, inom alla HR-processer. Stiftskansliets stödorganisation fokuserar på just de frågor som är aktuella för er organisation och levererar det stöd som behövs för nöjda medarbetare och kostnadseffektiv personaladministration.

En person sitter vid ett träbord vid en sjö och jobbar på sin laptop.

Arbetsmiljö

I det strategiska arbetsmiljöarbetet kan HR ha en samordnande roll som omfattar alla aspekter av arbetsmiljöfrågor. Det innebär att HR kan stötta er i att driva processer som innefattar att främja samverkan och se till att arbetsmiljöperspektivet integreras i verksamhetsutvecklingen.

Arbetsrätt och arbetsrättsliga frågor

Vad är viktigt att tänka på vid upprättande av ett anställningsavtal? Hur räknas anställningstid för de med särskild visstidsanställning? Vilka handlingsalternativ har ni att välja mellan? Detta är några av de frågor av arbetsrättslig karaktär där HR kan konsulteras för rådgivning.

Lönerevision och lönekartläggning

Lönerevisionen är en årligen förekommande och omfattande HR-process. Den innehåller flera steg och kan innebära tolkningar. Lönekartläggningen och tillhörande arbetsvärdering skall genomföras årligen inför lönerevisionen enligt Svenska kyrkans modell.

Rehabilitering och arbetsanpassning

Arbetsgivaren ansvarar för arbetslivsinriktad rehabilitering som syftar till att en arbetstagare ska kunna återgå i arbete hos arbetsgivaren. HR-stödet finns till för att vägleda chefer.

Rådgivning till chefer

Vi erbjuder chefscoachning och handledning för att stärka ert ledarskap samt skapa förutsättningar för att tryggt hantera utmaningar och utveckling inom organisationen. Vi finns till för dig som är kyrkoherde, chef eller arbetsledare. Tillsammans arbetar vi för en arbetsmiljö som främjar det goda medarbetarskapet.

Prislista för HR-tjänster 2024

670 kr/tim för församlingar/pastorat inom Göteborgs stift.
720 kr/tim för församlingar/pastorat utanför Göteborgs stift samt för ekonomiska enheter som inte är församlingar/pastorat.

För uppdragsgivare som inte är församling/pastorat/stift inom Svenska kyrkan tillkommer moms.