Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Livslångt lärande i församlingen 2024-2025

Livslångt lärande i församlingen är en utbildning som ger teologiska och pedagogiska perspektiv med syftet att stärka församlingen som miljö för livslångt och generationsöverskridande lärande. Utbildningen utgår från ett helhetsperspektiv och är ett samarbete mellan flera stift och Enskilda Högskolan Stockholm (EHS). 27 aug-13 nov 2024, digitalt och fysiskt, samt stiftsträffar och lokala processer i församlingen våren 2025

Ansvaret att ge vidare evangeliet definieras som Svenska kyrkans dopundervisningsansvar. Att lägga trons perspektiv på livet i samhället och världen är en praktik som vi tillsammans gör och formulerar. Tillsammans skapar vi rum för livslångt lärande från vaggan till graven. Denna utbildning stärker församlingen i det uppdraget.

Utbildningen utgår från ett helhetsperspektiv på lärande och fokuserar på hur församlingen skapar rum för livslångt lärande. Den bygger vidare på en förståelse av lärande som både individuellt och socialt så att både den lärande människan och den lärande gemenskapen står i centrum.

Utbildningen bygger på religionspedagogiska teorier och teologiska perspektiv kring lärande och församlingssyn samt på fallstudier av konkreta läraktiviteter i församlingar och möter upp med perspektiv och teorier som hjälper att strukturera och organisera lärandet i församlingar/pastorat som går kursen.

Under hösten fokuserar utbildningen på förståelse, teorier och redskap. Under våren ges sedan möjlighet till fortsatt lärande i församlingens konkreta miljö. Höstterminen innebär alltså en (hel) del teoretiskt arbete i form av litteraturstudier och skrivande. Kurslitteraturen omfattar såväl böcker som artiklar. Under våren vidgas processen och då är det en styrka att vara många medarbetare tillsammans förtroendevalda, ideella och yrkesutövande. För att lärandet ska komma församlingen till godo ser vi gärna att det är minst två från varje församling/pastorat som går kursen.

Läsåret 2024–25 är andra året som utbildningen erbjuds. Utbildningen görs i samarbete mellan Enskilda Högskolan i Stockholm (EHS) och flera stift såsom Göteborgs, Karlstads, Skara, Linköpings, Växjö, Strängnäs, Uppsala och Härnösands stift.

Parallellt med utbildningen under hösten ger EHS en högskolekurs på samma tema som litteraturkurs på basnivå och avancerad nivå. Det innebär att du som går utbildningen och som önskar få högskolepoäng också kan anmäla dig till den akademiska kursen. Kursen kan alltså läsas i tre varianter:

1. Stiftsutbildning.  Deltagande under hela kursen. Efter avslutad kurs får man ett intyg om deltagande.
  2. Akademisk kurs på basnivå.  Samma som stiftsutbildning men det tillkommer ett obligatoriskt examinerande moment. Kursen ger 7,5 hp. Kräver grundläggande behörighet för högskoleutbildning.
  3. Akademisk kurs på avancerad nivå.  Samma som stiftsutbildningen men det tillkommer ett obligatoriskt examinerande moment och betydligt mer kurslitteratur som mestadels är på engelska. Särskilda behörighetskrav.

Vid anmälan anger du om du är intresserad av att även anmäla dig till högskolekursen. Då krävs dessutom en individuell anmälan via antagning.se. Mer information om det ges i samband med bekräftelsebrev efter anmälningstidens utgång.

Medverkande: Enskilda Högskolan i Stockholm, Jonas Ideström och Simon Hallonsten. Stiftsmedarbetare från flera stift, Beata Åhrman Ekh från Göteborgs stift.

Kursen är tänkt för alla intresserade och engagerade i församlingen, anställda och ideella medarbetare

1000 kr
Deltagaravgiften är överenskommen för alla stift för en termins utbildning inklusive måltider vid startträffen i Stockholm (på EHS i Bromma). Tillkommer gör kostnader för litteratur om ca 1000 kr*, kostnad för hotellövernattning i Stockholm/Bromma 9–10 september samt resa till Stockholm om ca 3 600 kr. Göteborgs stift subventionerar de tre stiftsträffarna under våren 2025 då lunch ingår.

*) Avser kurslitteratur för stiftsutbildning/akademisk kurs på basnivå 7,5 hp. För deltagare som går utbildningen på avancerad nivå tillkommer ytterligare ca 1000 kr för kurslitteratur.

27 augusti 2024 juni 2025, digitalt och fysiskt
Anmäl dig här senast den 1 juni 2024

Varje stift behandlar ansökningarna i den ordning de kommer in. Vid fler ansökningar än antal platser fördelar stiften tillsammans platserna efter bedömning av behov, nytta och fördelning i stiften.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Beata Åhrman Ekh

Göteborgs stift

Stiftskonsulent för lärande och undervisning, Församlingsutvecklingsenheten

Schema för hösten 2024

27 augusti 2024 10.00–12.00, kursupptakt (digitalt)

9–10 september, lunch till lunch-träff, kursstart Stockholm (fysisk träff på EHS, Bromma)

24 oktober kl. 10–15, kursträff (digitalt)

13 november 9–12, kursträff (digitalt)

Utöver detta tillkommer tre datum under vårterminen 2025, som meddelas senare.