Ett stort tak av transparenta färgglada mosaikplattor, sett underifrån.
Foto: Håpets katedral

Håpets katedral på turné

Vi planerar en turné längs västkusten sensommaren 2025 med den norska Håpets katedral. Det är ett flytande heligt rum med skimrande tak av plast som samlats in längs stränderna i Bohuslän. Projektet handlar om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

'Håpets katedral till Göteborgs stift

Håpets katedral är ett flytande heligt rum som byggts i Fredrikstad, i Borgs bispedömme som är vårt vänstift. Dess skimrande takplattor i olika färger är skapade av plast från fisklådor insamlade längs stränderna i Bohuslän. Vi hoppas få möjlighet att möta Håpets katedral på en tur längs västkusten under sensommaren 2025 för att väcka intresse och kunskap för några av vår planets ödesfrågor.

Syftet med projektet är att visa att vi tillsammans kan bidra till en mer hållbar och rättvis värld i linje med några av FN:s globala mål:

Foto: Tomas Torjusen

* hållbar konsumtion och produktion, mål 12
* bekämpa klimat-förändringarna, mål 13
* hav och marina resurser, mål 14
* ekosystem och biologisk mångfald, mål 15
* fredliga och inkluderande samhällen, mål 16
* globalt partnerskap, mål 17.

Hållbarhetsmålen som ramverk lyfter fram vikten av gemensamma mål mot de riktigt stora utmaningarna som världen står inför idag. Håpets katedral är ett exempel på hur både social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet utgör ramarna för vad vi vill uppnå med projektet.

Det konkreta målet för projektet är att i samverkan med kommuner, näringsliv, församlingar/pastorat och övriga civilsamhället göra en turné längs västkusten. Det blir flera strandhugg längs vägen med bland annat konserter, föredrag, samtal, utställningar, pilgrimsvandringar, dop och vigslar.

Bakgrund

Håpets katedral är byggd i form av en stavkyrka på en pråm av trä under perioden 2017–2022. Den har skapats av konstnären Solveig Egeland med stöd av Norska kyrkan i Fredrikstad och andra intressenter. Katedralen har blivit en stark symbol för samverkan över religiösa och andra gränser kring social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Runt hamnen på ön Isegran i Fredrikstad har det vuxit fram en arbetsgemenskap som samlat ideella i olika åldrar och med olika bakgrunder. Det finns en vision om att katedralen ska kunna flyttas till platser och orter som vill samla engagerade krafter och väcka uppmärksamhet kring hållbarhet.

Läs mer om Håpets katedral

Håpets katedral – ger hopp för en hållbar framtid

Håpets katedral är ett flytande heligt rum som byggts i Fredriksstad. Dess skimrande takplattor i olika färger är tillverkade av plast från fisklådor, insamlade längs stränderna i Bohuslän.

Håpets katedral – för miljö och skapande

Håpets katedral är ett mångreligiöst och bärkraftigt konstprojekt i trä och plast, som byggts i Fredrikstad i Norge. Fokus i projektet ligger på handling och hopp snarare än på maktlöshet och passivitet. Artikel från tidskriften Korsväg 2021.

En trekantig hög pråm med ett tak i regnbågens alla färger, byggt som ett stort mosaikfönster.

Håpets katedral, en hoppets symbol

Håpets katedral är ett livssynsöppet konst- och miljöprojekt som handlar om att skapa hop genom samarbete. Länken går till den norska webbplatsen för Håpets katedral.