Grundtjänster kommunikation

Inom grundtjänsten är det stort fokus på utveckling, samordning och stöd för att tillsammans synliggöra kyrkan i samhället.

Vi erbjuder rådgivning vid kriser och handledning för kyrkoherdar angående mediekontakter och kortfattad rådgivning i kommunikationsfrågor utan behov av djupgående utredning. För medarbetare som arbetar med kommunikationsuppgifter i eller tillsammans med Göteborgs stift finns en intern mötesplats på teams och viva engagemed nyheter, information och dialog. På Kornet finns information och hjälp i arbetet med analys, strategi, planering, kampanjer och liknande frågor.

Samordning av finansiering av gemensamma kampanjer är något vi vurmar för särskilt då det stärker vår gemensamma röst och optimerar kyrkans resurser. Göteborgs stift bidrar ekonomsikt, samordnar, hanterar ekonomi och administration och gör det enkelt för andra enheter att ansluta. Det finns tre olika sätt att delta i en gemensam kampanj: genom att ansluta sig till en gemensam budget, genom att anpassa kampanjen lokalt med hjälp av stiftet eller genom att genomföra kampanjen i egen regi.

Vi koordinerar stiftets kurser och evenemang för att främja samarbete och kunskapsutbyte. Genom deltagande i flera nätverk håller vi oss uppdaterade med omvärldsbevakning och analyser för att stödja verksamhetsutveckling och är med och påverkar bilden av kyrkan i samhället. Dessutom engagerar vi oss i Svenska kyrkans administrativa utbildning och medlemsstrategi. Det här hjälper vi till med:

Rådgivning

• Rådgivning kring kommunikation i kris­situationer.
  • Rådgivning till kyrkoherdar gällande kontakt med press och media.
  • Rådgivning i kommunikations­frågor av kort karaktär, som inte kräver utredning.

Nätverk, omvärld, samarbeten

• Samordning av stiftets kurser och arrangemang.
  • Samverkan genom Pressnätverket, Stiftskommunikatörsnätverket, Göteborgsnätverket, Krisnätverket, Nätverk utbildningsportalen, Tvärgruppen för Kommunikation som mission samt Länsstyrelsens nätverk för kriskommunikationsansvariga i Västra Götalands län.
  • Omvärldsbevakning, trendspaning, statistik och analys.

Stöd i verksamhetsutveckling

• Verktyg för hjälp till självhjälp inom kommunikationsarbetet.
  • Arbete med Svenska kyrkans strategi för administrativ utbildning.
  • Arbete med Medlemsstrategiarbetet.

Processtöd

• Anslutning till Kommunikationstjänsten.
  • Samordning av finansiering av gemensamma kampanjer.
En vit landsbygdskyrka bland lummiga träd.

Sommarkampanj

Svenska kyrkans kampanj om sommarkyrkor och kyrkan som utflyktsmål syftar till att väcka nyfikenhet om sommarkyrkan och appen Kyrkguiden. Kampanjperioden är 24 juni - 4 augusti 2024. Bidra här till gemensam budget senast den 31 maj 2024.

Porträttbild på en tårögt leende kvinna i en kyrka.

Sorgkampanj

Kampanjen visar att den som sörjer kan få stöd och hjälp från Svenska kyrkan. Att kyrkan finns för dig och andra när livet brister och vid viktiga livshändelser. Kampanjperiod 26 okt - 3 nov 2024. Bidra till gemensam budget senast den 27 september 2024.

Julkampanj

Svenska kyrkans julkampanj syftar till att sprida glädje och gemenskap under julhelgen. Kampanjperioden är december 2024. Bidra här till gemensam budget senast den 22 november 2024.

Uppdragstjänster Kommunikation

Inom kommunikationstjänsten är det stort fokus på de årsbaserade rutinerna så som kampanjer och marknadsföring av verksamheter och arrangemang, vilket är en förutsättning för att synliggöra kyrkan i samhället och uppmuntra till delaktighet.

Kurser och arrangemang Kommunikation

Vi erbjuder ett brett utbud av kurser, program och nätverksträffar inom kommunikation och kommunikativt ledarskap. Konkreta verktyg, inspiration och med nära kopplingar till kärnverksamheten. Vi kan också skräddarsy kompetensutveckling för ditt arbetslag.