Uppdragstjänster Ekonomi

Inom ekonomiområdet tillhandahåller Göteborgs stiftskansli tjänsterna "Ekonomi volym" och "Ekonomi kvalificerad". Syftet är att främja god ekonomisk förvaltning och effektiv administration för församlingar och pastorat.

Svenska kyrkan på nationell nivå har tillsammans med stiften beslutat att prioritera fem områden för samverkan, varav ekonomi är ett. Genom samverkan hjälps vi åt, både inom Göteborgs stift och inom hela Svenska kyrkan, så att vi kan:

• minska sårbarhet
  • säkerställa jämn och hög kvalité
  • arbeta effektivt
  • möta pensionsavgångar
  • allt för att frigöra resurser till den grundläggande uppgiften.

Vårt mål är att tillhandahålla stöd inom ekonomiområdet så att alla församlingar och pastorat i Göteborgs stift, och andra intresserade stift, kan ha en effektiv ekonomihantering som säkerställer god ekonomisk förvaltning och som frigör så stora resurser som möjligt till den grundläggande uppgiften.

Genom att arbeta enligt gemensamma och standardiserade rutiner för alla församlingar/pastorat som anlitar stiftskansliet för ekonomitjänster kan vi effektivisera arbetet. Likadant arbetssätt gör det också möjligt för oss att arbeta i team vilket minskar sårbarheten.

Inom ekonomiområdet finns, utöver våra grundtjänster, tjänsterna "Ekonomi volym" och "Ekonomi kvalificerad". Arbetet bygger på en gemensam, nationellt framtagen standard, "Ekonomitjänsten", där delprocesser och aktiviteter beskrivs i processkartor och arbetssättet är rollbaserat. På så sätt tydliggörs arbetsfördelning och ansvar.

Stiftskansliets ekonomer och ekonomiassistenter har stor erfarenhet och kan hjälpa er till en effektiv redovisning och att säkra upp att rådande lagar och förordningar följs.

Stiftskansliet stöttar med rådgivning i alla delar av församlingens/pastoratets ekonomiska livscykel, till exempel genom att presentera budget eller bokslut för kyrkoråd.

En kvinna sitter vid ett bord med en laptop och ett block framför sig.

Ekonomi volym

Ekonomiassistenterna arbetar med tjänsten Ekonomi volym som i första hand omfattar det löpande ekonomiarbetet för hantering av kund- och leverantörsfakturor samt bokföring.

Ekonomi kvalificerad

Inom tjänsten Ekonomi kvalificerad är det stort fokus på de årsbaserade rutinerna så som bokslut, årsredovisning, deklaration och budgetarbete.