En ung tjej sitter utomhus och skrattar. En kille står bakom henne och viker sig av skratt.
Foto: Camilla Cherry /Ikon

Bli praktikant

Dina uppgifter som praktikant kan variera beroende på dina förmågor och behoven på praktikplatsen. Under året får du flera tillfällen för utbildning och församlingen erbjuder dig boende och ersättning.

Under minst tio månader får du som praktikant möjlighet att arvoderat ta del av kyrkans och församlingens liv och verksamhet. Du får praktikuppgifter som varierar beroende på vilken församling du blir placerad i. Vanligt förekommande är verksamheter som riktar sig till barn och unga, körer, verksamhet för äldre, vaktmästaruppgifter etc. Du anger själv i din ansökan vilka typer av verksamheter du är intresserad av.

Fördjupning och handledning

Förutom den dagliga verksamheten på praktikplatsen innehåller praktikåret 20 kursdagar, fördelade på fyra tillfällen, tillsammans med de andra praktikanterna på en folkhögskola. Däremellan genomförs digitala träffar och gemensamma uppgifter. Praktikanterna har möjlighet till bibelfördjupning och andlig utveckling, exempelvis via Göteborgs stifts bibelskola. Det ingår även att ha kontinuerliga samtal med handledare samt att få praktikplatsbesök av stiftskontakt.

Under året uppmuntras praktikanterna att anordna egna träffar, delta i varandras aktiviteter eller på andra sätt stötta varandra.

Gudsbild, församlingssyn, människosyn och bibelsyn är de ämnen som är mest centrala och som tillsammans formar kyrkans liv, verksamhet och inriktning. Under ditt år som praktikant får du möjlighet att reflektera över dessa.

Boende och ekonomisk ersättning

När du gör praktik i Svenska kyrkan ansvarar församlingen för att ordna med boende för dig och står för hyran. I vissa fall har man en egen lägenhet, i andra fall väljer församlingar att dela på en större lägenhet där praktikanter kan dela boende. Det går också bra att bo kvar hemma och få ersättning för det. Du förmånsbeskattas för bostaden, vilket innebär att du betalar en del i skatt på grund av att du får tillgång till bostad utan hyreskostnad.

Praktikersättningen för 2024 är på 10 314 kr i månaden innan skatt. Vad det innebär efter skatt varierar beroende på vad du tjänat tidigare under året eller kommer att tjäna efter praktikårets slut. Vill du ha aktuella siffror för just dig kan du kontakta Skatteverket.

En ung kille med keps och kedjor runt halsen.

Ansökan och kriterier för antagning

Målgruppen för Ung resurs är personer i åldern 18-25 år med erfarenhet av församlingsliv. För att antas som praktikant behöver du vara nyfiken på att lära känna Svenska kyrkan, dess tro och liv samt dess yrken. Lämna in din ansökan senast 15 april.

Läsåret 2023-2024

Mycket hinner hända under ett praktikår. Här hittar du viktiga datum att lägga på minnet.

En kvinna doppar en oblat i en nattvardskalk.

Läsåret 2024-2025

Så var mitt praktikår

Här hittar du berättelser från tidigare praktikanter om hur deras år var och vad de lärt sig av att vara Ung resurs.