Foto: John Eliasson/Kyrkbyrån

Stolta berättelser

Varje dag i veckan görs massor av bra saker i Domkyrkopastoratet och dess församlingar – som gör skillnad för göteborgare i olika ålder och livssituation. Du som valt att vara medlem i Svenska kyrkan gör det möjligt. Vi har alla anledning att vara stolta. Läs mer om våra verksamheter nedan!

Katedral och knutpunkt mitt i Göteborg

Varje dag året om besöker fler än tusen personer Domkyrkan i centrala Göteborg. Göteborgare tittar in på lunchen, långväga arkitekter och andra kollar in kyrkan, sitter ned en stund, lyssnar på musik, firar nattvard och tänder ljus. Tröskeln är bokstavligen låg.

Vandra tillsammans för en stund

Att hålla en hand eller hänga en ängel i ett träd. I Sjukhuskyrkan på Sahlgrenska universitetssjukhuset står närvaron i fokus.

Stella - Stjärnor som rör och berör

– Du kommer ju ihåg texter mycket bättre än jag, säger Jonatan Sverker. – Ja, det gör jag, svarar Kristian Henricson leende. Tillsammans står de på scen och gör succé i den sceniska julkonserten Vinterljus.

När orden försvinner

En ALS-diagnos vänder livet upp och ned. Ulla Stigring förbereder sig på en framtid när hon inte längre har orden.

Ett lyssnande öra för studenter och personal

Mycket kan hända under åren som student. Frihet och nya vänner, men även oro för studierna, framtiden eller familjen där hemma. Ett samtal med Maike, Lars eller Henrik på Universitetskyrkan kan göra skillnad.

Som människor kan vi inte vara likgiltiga inför någons lidande

Intervju med sjukhuspräst Henrik Gustafsson efter två år på Sahlgrenska, Göteborg

Kyrkan gör en himla skillnad

”Jag har själv haft det tufft och fått hjälp. Nu vill jag ge tillbaka”, säger en i gänget som just idag delar ut matkassar till behövande i Vasa församling. ”Det finns alltid människor som inte får ihop sin tillvaro. Vi ska finnas för varandra”, säger Catarina Granath, diakon i Svenska kyrkan.

Välkommen som medlem!

Mer än du tror. Svenska kyrkan är Sveriges största medlemsorganisation. Tillsammans gör vi skillnad. Ditt medlemskap är inte bara för dig, det betyder mycket för många. Välkommen som medlem i någon av Domkyrkopastoratets församlingar och gör skillnad i centrala Göteborg.