African Madonna

Nyhet Publicerad

2017 satte Karin Bäckström, organist och körledare i Engelbrekts församling, upp African Madonna i Engelbrektskyrkan. Publiken då var helt förtrollad och hänförd av föreställningen. Är det möjligt för en körledare att känna inspiration att göra samma verk om och om igen? Svaret är ja. Den 16 oktober sätter Karin återigen upp föreställningen av Felicity Laurence.

African Madonna – igen?
– Jag har säkert framfört African Madonna mer än 15-20 gånger, säger Karin, men jag tröttnar faktiskt aldrig på att framföra just det här verket.

Vad är det som gör att du hela tiden återkommer till det här verket?
– Jag tror det är aktualiteten i själva temat. Temat för African Madonna är nämligen brännande aktuellt och sätter verkligen fingret på vad vi människor behöver förändra hos oss själva. Att vi måste sluta att  se på världen som uppdelad i »vi och dom« och att istället bejaka det goda och kärleksfulla, d v s Gud, människans sanna upphov.

I African Madonna görs glädjen och kärleken till livsnödvändigheter och är själva förutsättningen för att vi ska kunna överbrygga de klyftor som försöker skilja oss åt.

– Att alla människor är förenade och i grund och botten uttryck för en och samma källa, säger Karin med eftertänksamhet.

I African Madonna görs glädjen och kärleken till livsnödvändigheter

Berätta om de två sångerskorna.
– Clarice Granado Persson är en sångerska som gör denna rollen för första gången. Hon gestaltar den afrikanska världen och har med sin unika röst förmågan att röra sig fritt mellan olika genrer utan minsta svårighet. Detsamma kan man också säga om Hannah Holgersson som representerar den »rika« världen. Hannah har medverkat i vitt skilda sammanhang och precis som Clarice sjungit både opera och crossovermusik.

Och körerna som medverkar?
– Engelbrekts Unga Röster hette tidigare Engelbrekts Flickkör och vann Grand Prix som tävlingens bästa kör vid de internationella körtävlingen Il Garda in Coro i Malcesine, Italien 2018. Kören bytte namn till Unga Röster för att kunna ta in även killar. Engelbrekts Diskantkör är en relativt ny kör i Engelbrekt som har utvecklats mycket fort och därför nu ofta samarbetar med Unga Röster. Båda körerna konserterar ofta och tränar två gånger i veckan under Karin Bäckströms ledning.

Folk som har sett African Madonna tidigare pratar om den afrikanska dansen.
– Åh, den är fantastisk, utbrister Karin. Kicki Holmqvist är koreograf och hennes medryckande dans kommer även denna gång att förgylla föreställningen.
Givetvis har hon också med sig en riktig jembespelare i Abulai Camara. Glöm inte heller att sist i föreställningen får hela publiken vara med och dansa!

Sist i föreställningen får hela publiken vara med och dansa

Jag har läst att upprinnelsen till African Madonna handlade om att det var barn som inspirerade Felicity Laurence att komponera African Madonna.
– Det stämmer, de barn som Felicity hade omkring sig som pedagog på en skola på New Zeeland, tog så illa vid sig i samband med hungerskatastrofen i Etiopien 1986. De frågade enträget Felicity om det inte fanns något som de kunde göra. Hos Felicity föddes då idén att komponera African Madonna.

Går det att koppla ihop temat i African Madonna med situationen i Ukraina?
I skrivandets stund har vi ett  fullt pågående krig i vår omedelbara närhet. Vi kan börja med att göra samma sak som i African Madonna – dvs att enträget hålla fast vid att människan är skapad till att vara Guds, d v s kärlekens avbild och att det därför inte djupast inne, kan finnas två sidor och att vi därför inte ska acceptera att det finns något annat än det goda som har den verkliga makten och närvaron.

Tack Karin, det låter som en riktig fredsföreställning!
– Javisst är det så. Köp biljett i god tid – alla är hjärtligt välkomna! Alla intäkter går till ACT för att stödja krigets offer och drabbade i Ukraina.

Se African Madonna i Engelbrektskyrkan den 16 oktober 2022

Läs mer på Facebook

Köp biljetter via Ticketmaster
Biljetter kan även ske vid dörren på konsertdagen