Några ungdomar och en ledare står i ring utomhus med armarna utsträckta och böjda knän.

Församlingspedagog 75%

Svenska kyrkan Burträsk-Lövånger

Burträsk församling söker en församlingspedagog för att stärka och utveckla arbetet med barn och ungdomar! Är du den vi söker?

Om platsen

En bit in i landet, söder om Skellefteå vid sjön Burträskets strand ligger Burträsk. Ett levande stycke landsbygd vackert beläget på gränsen mellan kust, inland och fjäll. I församlingen finns kyrkorna i Kalvträsk och Bygdsiljum samt Burträsk. Förutom förskolor finns tre grundskolor, ett högstadium, Naturbruksgymnasiet och folkhögskolan Edelvik. Skogsindustrin, skogs och jordbruk samt egenföretagande präglar bygden. I Burträsk finns också en fritidsgård och Naturbruksgymnasiet samt folkhögskolan Edelvik.

Om tjänsten

Det här är en tjänst som rymmer arbete i församlingen men också delvis i skolan
genom bibeläventyret och kring kyrkoårets större högtider. Största delen av tjänsten får du ägna åt församlingsarbete med barn och ungdomar i olika åldrar och verksamheter. Tillsammans med övriga medarbetare, anställda och ideella, får du forma och utveckla meningsfulla mötesplatser där barn och ungdomar känner sig sedda, välkomnade och bekräftade.
I tjänsten ingår planering och genomförande av barn-, ungdom- och konfirmandarbete.  Med Kristus i centrum får du i ord och handling förmedla vad kristen tro är och vad det kan betyda för oss människor. Du kommer att arbeta med konfirmander och finnas i samverkan kring ungdomar med andra församlingar och skolan. Pedagogtjänsten är förlagd i Burträsk församling, men du kommer finnas med i ett pedagogteam i Svenska kyrkan Burträsk-Lövånger där utbyte av idéer och samverkan är viktigt.

Arbetstid förläggs till såväl dagtid som kvällstid, vardagar och helger.

Övernattningar på läger ingår också.

Om dig

Vi tror att du är en person med fingertoppskänsla som har lätt att skapa förtroende som underlättar för dialog med människor, både enskilt och i grupp. Du har en kristen tro, som du vill förmedla och dela i uppdraget som pedagog och trivs bland barn, ungdomar och familjer. Du är flexibel och trygg och har lätt för att samarbeta med andra, samtidigt som du har ett eget driv för att kunna arbeta självständigt med vissa uppdrag. Som person är du nyfiken och driven, vilket gör att du har ett uppsökande arbetssätt. Du har förmågan att se när du ska följa upparbetade stigar och när det är läge att trampa upp nya. Du har relevant pedagogutbildning för tjänsten och stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i församlingsverksamhet tidigare och/eller är utbildad församlingspedagog.

Om oss

Lär känna Svenska kyrkan i Burträsk-Lövånger på: www.svenskakyrkan.se/burtrask-lovanger/om-oss

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Deltid