Foto: Linnéa Kero

Svenska kyrkan Boden

Här i Boden lever vi närhetsliv. Ett liv där du har nära till allt som är viktigt i livet. Även till din kyrka. I nöd och lust, i tro och tvivel, i vardag och helgdag. Svenska kyrkan i Boden delar gärna din tillvaro var du än befinner dig i livet, och erbjuder ett brett utbud av verksamhet för alla åldrar.

Porträttbild av ärkebiskop Martin Modéus i biskopsdräkt och med spiran i handen.

Påskhälsning från ärkebiskop Martin Modéus

Påsken är kyrkans största helg. Då firar vi att Jesus uppstod och besegrade döden. Ärkebiskop Martin Modéus talar om påsken - Jesu uppståndelse, som handlar om nytt liv och nya möjligheter.

Tre påskliljor. Ett kyrkfönster i bakgrunden.

Påsk 2024

Vi är mitt i kyrkans största helg då vi firar påskens stora mirakel. Här hittar du allt du behöver veta om hur, när och varför du kan fira detta i våra olika kyrkor!

Aktuell verksamhet

Två flickor och en präst står framme vid nattvardsbordet.

Veckans gudstjänster och aktiviteter

Information om kommande veckas verksamhet i Svenska kyrkan i Boden.

Musikprogram

Tider för konserter och andra musikarrangemang i Svenska kyrkan i Boden.

Tre påskliljor. Ett kyrkfönster i bakgrunden.

Påsk 2024

Ett barn hjular framför altaret i en kyrka.

Vårens barngrupper

Äntligen är det dags att pyssla, sjunga, busa och leka tillsammans igen efter juluppehållet! Här hittar du alla vårens barngrupper.

Hjärtan av garn upphängda i ett träd.

Våren i kyrkan

Testa något nytt - eller fortsätt med det du redan älskar! Här hittar du ett urval av grupper och event som du bör ha koll på under våren.

Människor i samtal vid ett bord.

Mötesplatser för daglediga

Trivsamma mötesplatser som är öppna för alla och där ingen anmälan behövs.

Kvinnor bläddrar i häften vid ett fikabord.

Samtalsgrupper

Vad är meningen med livet? Går det att förlåta allt? Vad händer när man dör? Vem är Jesus? Vad handlar söndagens text egentligen om? Svenska kyrkan i Boden erbjuder samtalsgrupper kring olika teman där samtalet alltid står i centrum.

Sjunga

Med Svenska kyrkan i Boden kan du sjunga regelbundet i någon av våra körer, eller när du har tid och lust på någon av våra sångträffar.

En vattenkanna som vattnar blommor på en kyrkogård.

Lediga jobb

Här lägger vi ut alla lediga tjänster inom Svenska kyrkan Boden. Välkommen till planetens varmaste, närmaste och roligaste arbetsplats!

Vad händer i kyrkorna i Boden?

Skapa och skriv ut din egen kalender.

Till kalendariet

Dop, konfirmation, bröllop och begravning

Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.

Dop

I kyrkan är ett dop alltid en stor glädje och fest. Välkommen till dop i Svenska kyrkan i Boden!

Konfirmation

Konfirmation handlar om Gud, om livet och det du tycker är viktigt. Här får du veta mer om konfirmation i Svenska kyrkan i Boden.

Bruden trär ringen på brudgummens finger.

Bröllop

Bröllopet är en fest. Ett minne för livet, inte bara för dem som gifter sig utan också för släkt och vänner. Välkommen att gifta er i någon av våra kyrkor i Boden!

Blommor på begravningskista.

Begravning

Har du mist en nära anhörig? Här finns information om hur du ordnar med begravning i Bodens kyrkor och gravkapell.

En gammal rostig skylt med texten Tänkplats.

Tänkplats

Ibland skriver vi krönikor och betraktelser. Här kan du läsa några av dem. Välkommen att inspireras och tänka tillsammans med oss.

En diakon sitter ner och samtalar med någon.

Samtalsboden

Behöver du någon att prata med? Eller är det svårt att få pengarna att räcka till? Här finns möjlighet till samtal, rådgivning och ekonomiskt stöd. Det är kostnadsfritt och öppet för alla, oavsett vem du är eller vad du tror på.

Illustration av blommor i olika färger.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Påsken är en tid för hopp och nytt liv. Var med och be på bönewebben – och låt hoppet växa.

Kyrkguiden

Med appen Kyrkguiden kan du hitta till Svenska kyrkan med hjälp av mobiltelefonen. Du kan också se vad som händer i kyrkan och planera gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ladda ner appen Kyrkguiden

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

En liten flicka tar emot nattvarden.

Skulle du vilja vara kyrkvärd?

Kyrkvärden har en viktig roll i gudstjänstfirandet. Han eller hon är församlingens representant, och är tillsammans med präst och musiker med och utformar gudstjänsten. Att vara kyrkvärd har i Sverige länge varit ett ärofyllt och viktigt uppdrag, och är så fortfarande.

Kyrkfönstret

Här hittar du det senaste numret av tidningen Kyrkfönstret. Passa även på att tycka till om innehållet.