Församlingsgården i Boden.

Församlingsexpeditionen

På församlingsexpeditionen i Församlingsgården sköts merparten av kyrkobokföringen, det vill säga registrering av dop, konfirmationer, vigslar, begravningar och medlemskap i Svenska kyrkan samt olika kyrkogårdsärenden för Boden. Här kan du även träffa präster och diakoner.

På församlingsexpeditionen kan du:

• beställa tid för dop och vigsel
  • boka lokal för dopsamkväm
  • boka begravningsgudstjänst
  • skicka minnestelegram i samband med begravning och översända gåvor till exempelvis Svenska kyrkans internationella arbete, Svenska kyrkan i utlandet eller Blomsterfonden
  • begära inträde och utträde i Svenska kyrkan
  • beställa gravskötsel samt få svar på andra frågor om gravar

På församlingsexpeditionen kan du INTE längre:

• Beställa personbevis, göra adressändring, anmäla namn eller namnbyte, ansöka om hindersprövning och så vidare. All folkbokföring hanteras av Skatteverket
  • Släktforska
  • Få utdrag ur kyrkböckerna för särskilda ändamål, till exempel släktutredningar. Det administreras numera av Landsarkivet i Härnösand, som förvarar våra gamla kyrkböcker. På församlingsexpeditionen hanteras endast kyrkobokföringsuppgifter från 1991 och framåt.

Kontakta Församlingsexpeditionen

Församlingsexpeditionen – Boden

Öppettider: Helgfri måndag-fredag 10–12
Fredag efter Kristi himmelsfärdsdag är det stängt.

bodens.pastorat@svenskakyrkan.se

Kontakta församlingsexpeditionen - Harads

Öppettider: Helgfri måndag 8-12, onsdag 10-12.
Telefon: 0928-108 50
Adress: Edeforsvägen 72, 960 24 Harads