"Stora förändringar väntar utlandskyrkan."

Artikel ur Kyrkans tidning om utlandskyrkans framtid

Det här texten publicerades i tidningen ”Kyrkans tidning” den 2 september 2021. Författare: LISA JUNGEFELDT

Stora förändringar väntar utlandskyrkan. Det ekonomiska stödet från nationell nivå ska minska. Målet är att församlingarna i hög grad ska bli självförsörjande. På utlandskyrkans årliga konferens var förändringsarbetet i fokus.

- D å v i ä r e n d e l av h e l a ky rka n måste vi titta på kyrkostyrelsens målbild för 2030, inledde Rickard Jönsson, avdelningschef för Svenska kyrkan i utlandet, sin och biträdande avdelningschef Johanna Holmlund Lautmanns presentation om pågående utredningar och förändringar.
Årets konferens, den 26 till 29 augusti, var digital med temat Framtiden i vår hand.
Sjunkande medlemstal och en krympande ekonomi har resulterat i flera utredningar som ska ligga till grund för kyrkostyrelsens beslut om kommande förändringar. Målet är att minska det ekonomiska stödet till utlandskyrkan med 50 procent.

EN AV utredningarna är den juridisk genomgång kyrkostyrelsen beslutade om 2017, som blev klar 2020.
- Syftet har varit att få en heltäckande bild av verksamheterna och försäkra sig om att allt sker i enlighet med gällande lands lagar, säger Johanna Holmlund Lautmann under presentationen.
I genomgången har allt från fastigheter och anställningsformer till hur utlandsförsamlingarna registrerats som trossamfund granskats.
- D e b r i s te r s o m v i ve t a t t v i behöver åtgärda har församlingarna fått återkoppling på och tillsammans med vår jurist arbetar man nu för att rätta till dem. Många har redan åtgärdats.
Det pågår även pastorala verksamhetsutredningar som ser över förutsättningarna för Svenska kyrkans närvaro i de olika områdena på sikt, med vetskapen om minskade resurser och målet att utlandsförsamlingarna ska bli självförsörjande.

UTREDARNA ÄR externa, med pastoral erfarenhet. Flera är biskopar emeriti.
Rickard Jönsson beskriver deras arbete som brett. De tittar bland annat på medlemstal, turistströmmar, gudstjänstliv, ekumeniska samarbeten, diakonalt arbete, ekonomin och framtidsprognosen i ett område.
- Utredarna kommer sedan med ett antal överväganden och betänkanden om hur verksamheterna ska se ut i framtiden.
Verksamhetsutredningarna beräknas vara klara under första hälften av 2022. De kommer, tillsammans med den juridiska utredningen och den ekonomiska situationen, att ligga till grund för Rådet för Svenska kyrkan i utlandets förslag på förändringar till kyrkostyrelsen.

FAKTA

Svenska kyrkan i utlandet (Skut)

● Har totalt 39 församlingar och verksamhetsplatser i världen.
● Biskopen i Visby stift, Thomas Petersson, är även biskop för Skut-församlingarna, med tillsynsansvar för utsända präster och diakoner.
● Runt 80 miljoner kronor av de pengar kyrkokansliet fördelar går i nuläget årligen till Skut. Utlandsförsamlingarna själva samlar in runt 75 miljoner kronor genom exempelvis basarer och medlemsavgifter.
Målet är att församlingarna i hög grad ska bli självförsörjande.