Foto: Göran Bejstam

Ny skola byggs vid Mikaelskyrkan

Du kan mötas av en byggarbetsplats när du ska besöka Mikaelskyrkan eller kyrkogården. Affisch med vägvisning finns på byggstaketet så att du ser att du är på rätt väg.

Ny skola byggs intill Askims norra kyrkogård och Mikaelskyrkan

Du kan fortfarande ta dig till kyrkogården och Mikaelskyrkan, men var beredd på att mötas av en byggarbetsplats.

Befolkningen i Askim ökar och därför ska Askimsskolan bli större och modernare. Flera av byggnaderna har rivits och nu bygger Göteborgs stad en ny skola på platsen som ligger intill Askims norra kyrkogård.

Du som vill besöka kyrkogården eller Mikaelskyrkan, som ligger innanför skola och kyrkogård, kan fortfarande göra det. Är du en ovan besökare kan du känna dig lite vilsen när du kommer fram till byggarbetsplatsen med bil via Askims Backaväg. Affisch med vägvisning finns på byggstaketet så att du ser att du är på rätt väg.

Byggarbetet sker etappvis. Den nya skolhuvudbyggnaden beräknas vara färdig under 2025. Stadsfastighetsförvaltningen är projektägare och beställare av entreprenaden, och bygger på uppdrag av grundskoleförvaltningen.

Bygget kan förstås orsaka buller och ljud som stör på kyrkogården, vi ber om förståelse för detta.

Har du frågor till begravningssamfälligheten? Kontakt: telefon 031-731 80 80.

Du kan läsa mer om skolbygget på Göteborgs stads webbsida: Askimsskolan

Skylt framtagen av begravningssamfälligheten.