En mindre guldfärgad sten ligger ovanpå en större med texten Gudspärlan.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Arvika pastorat

Nära människor, nära Gud

Ett halsband med ett kors av guld ligger i en uppslagen bibel.

Aktiviteter i församlingarna

Här hittar du aktuell kalender med information dag för dag, vecka och månad. Välj dag i kalendern för att se aktuellt program.

En kvinnlig präst står vid ett skrivbord med en mobiltelefon i handen.

Kontakta Arvika pastorat

Telefon 0570-72 82 00 eller e-post arvika.pastorat@svenskakyrkan.se

Våra kyrkor och församlingar

Arvika Pastorat innefattar sju olika församlingar, Arvika-Ny-, Brunskog-, Glava-, Gunnarskog-, Mangskog-, Stavnäs-Högerud- och Älgå församlingar.

Pastorsexpeditionen:

Måndag-tisdag 10:00-12:00, onsdag stängt, torsdag-fredag 10:00-12:00
0570-72 82 00, Box 111, 671 23 Arvika
Besök: Cisterngatan 25, Arvika
arvika.pastorat@svenskakyrkan.se
e-post läses på vardagar under kontorstid.

Kyrkogårdsförvaltningen
Måndag -fredag 09:00-15:00. Lunchstängt: 12.30-13.30.
0570-72 82 40, Box 111, 671 23 Arvika
Besök: Mikaeligatan 2, Arvika
arvika.kgf@svenskakyrkan.se
arvika.krematoriet@svenskakyrkan.se
e-post läses på vardagar under kontorstid.

Komplett kontaktlista

Mycket vatten i Kyrkviken

Pastoratet agerar enligt beredskapsplanen.

En ung kille klipper gräset mellan gravarna med en åkgräsklippare på en kyrkogård.

Sommarjobb för skolungdom 2024

Nu söker vi på Arvika Pastorats kyrkogårdsförvaltning sommarungdomar inför sommaren 2024. Det här jobbet passar dig som tycker om att vara ute i friska luften, oavsett väder och vind.

Två kyrkogårdsarbetare trimmar buskarna runt en grav.

Svenska kyrkan i Arvika söker kyrkogårdsarbetare till säsongen 2024

Under våren, sommaren och hösten behöver våra kyrkogårdar skötas om lite extra.

En präst bryter en oblat.

Ledig prästtjänst med egen sandstrand

med ansvar för församling och sjukhuskyrkan

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

läs mer här

Boka i Arvika pastorat

Du är välkommen att planera din familjehögtid hos oss. Präst, kantor, vaktmästare hjälper gärna till med förberedelserna inför dop, vigsel och begravning.

En vitklädd person håller i handen på en bebis i dopklänning.

Boka dop direkt här på webben

Den som döps får lite vatten över sitt huvud. Vattnet är livsviktigt för människan och det är också en symbol för livet och för att växa.

Trefaldighetskyrkan är stängd

På grund av skadegörelse kommer Trefaldighetskyrkan hållas stängd tills vidare.

Medlemskap – mer än du tror

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

En konfirmand har ett halsband med ett kors runt halsen.

Anmäl dig här!

Häng med under konfirmandtiden!

Ett gäng kvinnor i olika åldrar och en kvinnlig diakon sitter i en soffa och skrattar tillsammans.

Ideell medarbetare

Alla människor har kunskaper, erfarenheter och intressen som är betydelsefulla. Vill du dela med dig av dem med andra?

Kyrkogården

är de dödas vilostad, ett minnenas rum, en Guds åker. Här hittar du information om gravskötsel, gravsäkerhet och vilka projekt som är på gång på våra kyrkogårdar.

Kulturvård i digital form

Att lyfta fram och synliggöra levnadshistorier som ligger begravda på våra kyrkogårdar är en kulturhistoriskt värdefull gärning.

Kyrkogården-nutidens Noaks ark

Så heter LEADER-projektet som Arvika pastorat bedriver från sommaren 2020 – hösten 2023. Det handlar om att inventera och främja livsmiljöer och arter, såväl växter som insekter och fåglar.

Ensam, ledsen, orolig

Hos diakonen och prästen kan du få prata när livet ibland är svårt. Diakoni är att i den kristna gemenskapen ha omsorg om hela människan, det vill säga kropp, själ och ande.

Musik och kultur

Här finns det plats för olika typer av musik. Här kan du utveckla ditt musikintresse genom att sjunga i kör eller gå på konsert.

Tre flickor ser förväntansfulla ut.

Barn och familj

Vi vill hälsa er och ert/era barn varmt välkomna till någon av våra olika grupper.

Inspelning i Gunnarskogs kyrka

Digitala gudstjänster och andakter

Många församlingar och pastorat sänder gudstjänster och andra evenemang live på webben. I vår gemensamma kalender och i appen Kyrkguiden hittar du sändningarna. Välkommen att vara med - via länk! Du kan också se eller höra en del av våra gudstjänster via SVT eller Sveriges radio.

Behandling av personuppgifter

För Svenska kyrkan är det viktigt att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi skyddar informationen som du anförtror oss med samt följer de lagar och regler som finns för att skydda din integritet.