Hbtqi+

Foto: Eva Stenström

En inkluderande församling

Svenska kyrkan vill vara en inkluderande kyrka, där hbtq-personer ska känna sig trygga och välkomna. Därför jobbar vi aktivt mot diskriminering och för inkludering. Ett sätt att göra det är att nyckelmärka våra arbetsplatser. Det fungerar ungefär som en certifiering.

Alnö församling påbörjar i år (2023) ett arbete med processverktyget Regnbågsnyckeln. I den processen jobbar vi tillsammans, förtroendevalda och anställda medarbetare. Vi inledde arbetet med en utbildningsdag där vi fick fördjupa oss i normer, HBTQ-historia och Bibelkunskap. Nu fortsätter vi med en studiecirkel där vi får processa våra kunskaper och jobba med våra egna normer och värderingar.

Så småningom är planen att vi ska landa i en mångfaldsplan för församlingens arbete. Det är ett av våra mål med den här processen. Ett annat mål är själva vägen dit, att vi får prata igenom och reflektera över våra normer och värderingar och relatera dem till kristen tro och mångfald. Då kan vi sedan tryggt välkomna alla i förvissning om att vi vet vad vi gör och varför. 

Snart vajar regnbågsflaggan stolt vid församlingsgården vid varje tillfälle som ges att fira mångfalden och kärleken!

Eva Stenström, präst 

 

Manifestera förståelse

Håkan Sjödin och Olle Hollmer är förtroendevalda i kyrkorådet i Alnö församling. 

-Varför gör vi det här arbetet i församlingen?

-För att vi är en inkluderande kyrka för alla och det vill vi visa fullt ut. Strävan är att alla ska känna sig trygga att vara med i vår verksamhet och i vår gemenskap. 

-Vägen dit går genom ökad kunskap och förståelse för olika människors liv och erfarenheter.

-När vi är klara med den här processen får vi ta emot en nyckelmärkning som visar att vi vill vara en öppen gemenskap. Märkningen manifesterar förståelse.

Foto: Eva Stenström

Bibelord till regnbågsflaggans färger

 

Röd – liv

2Kor.3:6

”Han (Kristus) har gett mig förmågan att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstav utan ande. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv”.

När vi möter varandra som människor har vi lätt att döma och bedöma varandra efter de normer och regler som våra sammanhang ger oss. Normer kan vara bra, men vi behöver hjälpas åt att bryta de gamla mönster som stänger in och begränsar oss så att vi inte kan leva som de människor vi är. I bibelordet som citerades ovan kan ordet ”bokstaven” stå för gamla begränsande normer och regler. Anden vill hjälpa oss att se varandra som de människor vi är och bryta de normer som begränsar så att liv kan få spira. 

Orange – helande

Ps.139:16

”Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem grytt”

Jag var i Guds blick innan jag ens föddes. Gud såg på mig med kärlek redan då och älskar mig för den jag är, inte för den jag borde vara. Det gör mig hel.

Gul – solen

4 Mos.6:24-26 

”Herren välsignar dig och beskyddar dig. Herren låter sitt ansikte lysa mot dig och visar dig nåd. Herren vänder sitt ansikte till dig och ger dig sin fred.”

Något av det finaste vi kan ge och få är Guds välsignelse. När vi tar emot välsignelsen är det som att värmas i vårt inre av solens strålar på huden. När vi går från gudstjänsten bär vi med oss eftervärmen av välsignelsen i vårt inre ut i våra liv. Att få ta emot välsignelsen som den du är, en välsignelse som omfattar och omfamnar hela dig, är värdefullt. Det är en självklar del av Alnö församlings arbete att förmedla Guds välsignelse till alla som vill ta emot den.

Grön – naturen

1Mos.1:27

”Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.”

Vi människor är skapade till Guds avbild. Gud ryms inte i de normer vi har i vårt mänskliga samhälle. Gud är större och mer mångfärgad än så. Därför kan vi leka med orden lite och tänka: vad skulle hända om vi läste ”till manligt och kvinnligt skapade han dem”? Det är inte så det står i den text som skrevs präglad av det samhälle den skrevs i för 4000 år sedan, men att läsa den så parallellt med den ursprungliga texten hjälper oss att vidga vyerna lite för vad en människa är och kan vara, och öppnar Gudsbilden som ofta stängs in i gamla normer.

Du är skapad och älskad som den du är och den du är speglar en del av Gud.

Blå – konsten

Joh.8:32 

”Sanningen skall göra er fria”

Ofta stänger vi in oss i normer och trossatser som är tänkta att värna men också kan begränsa. Mötet med Jesus, som ser dig som den du är och ser din fulla potential och som inte är rädd att bryta någon norm för att släppa den fri, kan göra dig fri. Konst är ett sätt att uttrycka den frihet och det liv som inte går att beskriva i ord. Konsten uttrycker känslor och tolkar tillvaron utan ordets begränsningar. I konsten kan jag ana en djupare sanning om vårt liv – den jag är och vill få vara.

Violett – Anden

Rom.5:5

”Och hoppet sviker oss inte, ty Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom den heliga anden”.

Dopet är öppet för alla människor. I dopet bekräftar Gud sin kärlek till oss och ger oss den heliga anden. Den ges åt alla, som vi är. Och anden vägleder oss och hjälper oss att se Guds kärlek i varandra.

En präst har en regnbågsfärgad stola över axlarna.

Hbtqi

Kristen tro och hbtqi-personers rättigheter hänger ihop. Båda handlar om identitet. De handlar också om varje människas frihet att vara den man är och Guds kärlek till varje människa.