Foto: Aaron Blanco Tejedor

Enskilda samtal

Behöver du någon att prata med? Då är du välkommen till samtal hos präst eller diakon. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation. Samtalen är kostnadsfria och sker under tystnadsplikt.

Till enskilt samtal är alla som bor eller vistas i vår församling välkomna. För präster och diakoner är tron på Gud självklar, men du som kommer till oss behöver varken vara troende eller medlem i Svenska kyrkan.

Ibland behöver vi någon att prata med, någon som går vid vår sida och följer oss en bit på vägen. Vanligtvis kan du snabbt få en tid för samtal med någon av församlingens präster eller diakoner. Samtalen kan handla om allt mellan himmel och jord, inget du funderar på är för stort eller smått. Några kommer för att prata om tro eller tvivel men lika vanligt är att man vill prata om relationer, behöver praktisk hjälp eller stöttning under en svår period av livet. I kyrkan kallas de här samtalen ofta för själavård och är en form av stödjande samtal. I vår församling finns också möjlighet till terapeutiska samtal där vi mer aktivt arbetar för att förändra något i ditt mående. Mer information om terapeutiska samtal finns här.

Kontakta Samtalscentrum

Boka en tid

Du kan också kontakta någon av oss präster och diakoner på våra egna telefonnummer, om du vill prata med någon särskild. Här hittar du alla kontaktuppgifter.

Om du ringer oss efter 18.00 så hänvisar vi till Jourhavande präst.

Närbild på blommorna i ett körsbärsträd.

Terapeutiska samtal

Mår du dåligt? Vill du lära känna dig själv och förändra något i ditt liv? Då kan psykoterapi vara till hjälp.

Små grupper av människor sitter vid olika bord och pratar över en kopp kaffe.

Grupper för samtal

Ibland hjälper det att dela tankar och känslor med varandra. Se våra samtalsgrupper här.

Välkommen till samtalscentrum

Hos oss finns alltid någon att tala med. Läs här om dina möjligheter till samtal.

Samtalsstöd

Hos oss finns alltid någon att tala med. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan, och det kostar ingenting. Klicka här för att läsa mer om dina möjligheter till samtal.