Foto: Gabriella Bratt

Vikingstads församling i Linköpings stift

Här växer vi tillsammans. I liv, i tro och i gemenskap med Gud och varandra.

I vår församling bubblar det av liv! Vi möts till gudstjänst, Öppet hus, konfirmandläsning, samtalsgrupper, körer och mycket mer. Vi har något för alla åldrar.

Scrolla ner till kalendern så ser du vad som händer hos oss!

Mässa firas varje söndag kl. 10.00 i Vikingstads kyrka. Välkomna!

Vårplantering på våra kyrkogårdar

Nu blir det ny jord i planteringslådorna, på fredag sätter vi igång sommarvattnet och snart levereras penséerna till oss. De behövde några dagar extra i växthus på grund av vädret, men nästa vecka ska planteringen vara igång🌱

Några personer sitter och samtalar inomhus.

Bibelsamtalsgrupp

Tillsammans djupdyker vi i Bibelns berättelser

Filmmusik från orgeln Söndag 21 april kl. 18.00 Sjögestads kyrka

Följ med på äventyr med Indiana Jones, via stjärnorna i Star Wars. Väck romantiken med Dirty Dancing, Pretty Woman och Titianic. Lös mysterier med Rosa Pantern och Snuten I Hollywood. Slå dig fri med Rocky! Välkommen! My name is Andersson, Johan Andersson. Medresenär Präst Josefin Hagberg.

En segelbåt går för motor en molnig dag.

Hemma, var ligger det nånstans? Lördag 4 maj kl. 17.00 Vikingstads kyrka

Musikgudstjänst med musik av Benny Andersson och Björn Ulvaeus. Borensbergs pastorats musiker, Askakören, Vox Humana, Borensbergs/ Klockrike kyrkokörer, Högbykvartetten, solister och gästmusiker. Präst: Linda Cederholm. Kollekten går oavkortat till Acts arbete i Ukraina

Här hittar du telefonnummer och e-mailadresser till oss.

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Dop

Funderar ni på att döpa ert barn i någon av våra fem kyrkor i Vikingstads församling? Eller kanske är det du som vill döpa dig? Man kan döpa sig oavsett ålder. Det är alltid en fest för livet och en fin tradition!

Barn och familj

Välkommen till våra grupper för barn och familj i Vikingstads församling!

Någon att prata med

I tider av oro, ångest, depression, sorg, avgörande val eller händelser som vi inte själva kan reda ut, kan det vara värdefullt att få berätta för en präst om det som tynger oss.

Du behövs i vår församling

Vill du engagera dig ideellt i Svenska kyrkan? Vi befinner oss i olika skeden av livet och har olika förutsättning och möjligheter. Du bestämmer själv hur liten eller stor insats du vill göra. Det kan vara två timmar per termin eller en halv dag i månaden. Tillsammans kan vi göra skillnad. Här nedan hittar du områden där du kan fylla en viktig funktion.

Kör och musik

Man blir glad av musik och man blir glad av att sjunga! Gemenskap och härliga musikupplevelser väntar runt hörnet, klart du ska vara med!

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet
En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Mötesplatser för vuxna

Vill du få chansen att prata tro och liv med likasinnade? Kanske bär du på en längtan att få satsa tid på dig själv i eller efter småbarnsår? Skulle du vilja fylla tomma stunder med mening? Här hittar du också våra soppluncher och musikcaféer!

Begravning

Att leva tillsammans med människor som vi älskar gör livet rikt. Det vi fruktar allra mest är att mista någon som står oss nära.

Alla våra musikarrangemang sker i samarbete med Sensus.