Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Du behövs i vår församling

Vill du engagera dig ideellt i Svenska kyrkan? Vi befinner oss i olika skeden av livet och har olika förutsättning och möjligheter. Du bestämmer själv hur liten eller stor insats du vill göra. Det kan vara två timmar per termin eller en halv dag i månaden. Tillsammans kan vi göra skillnad. Här nedan hittar du områden där du kan fylla en viktig funktion.

Foto: Johannes Frandsen

Gudstjänstgrupp – Vi har gudstjänstgrupper som medverkar i söndagens mässa på ett rullande schema. Att vara med i gudstjänstgrupp handlar om att träffas en timme på tisdagen före den aktuella söndagen och planera och samtala om gudstjänsten. Uppgifterna kan variera. Någon är bra på att fixa fika, andra på att läsa en bibeltext.

Tycker du om att baka? – Att baka är både roligt och meditativt. Vi behöver dig som vill baka till våra soppluncher eller andra av kyrkans verksamheter.

Internationella gruppen – Kyrkan är så mycket mer än den lokala församlingen. Internationella gruppen träffas ca en gång i månaden. Några fasta punkter i Internationella gruppens arbete är jul- och fasteinsamlingen, men också vår karneval på fettisdagen och en kvällscafé på hösten.

Vikingstads församling

Samverkan i Vikingstad

I Vikingstad finns det 11 föreningar som samverkar i något som kallas för SiV.
Svenska kyrkan är en del av denna samverkan tillsammans med Valkebobadet, Hembygdsföreningen, Scouterna, Vikingstad Sportklubb, PRO, Vikingstads gymnastikförening, Samfälligheten Bankeberg Mellangård, SMU och Missionsförsamlingen, Skolrådet och Räddningstjänsten.
Vi har som syfte att verka för en ökad förståelse och kunskap om varandra, samt att gemensamt organisera och genomföra arrangemang för ortens bästa. Bland annat ordnar vi julgransplundring i Vikingstad skolas gymnastiksal och Valborgsmässofirande i Kalvhagen.

Vill du få kontakt med oss i Samverkan i Vikingstad?
Hör av dig till Liselott ”Lotta” Anderson, ordförande i SiV på telefon 013-23 44 56 eller via e-mail: liselott.anderson@svenskakyrkan.se