Foto: AART architects och Bach Arkitekter

Nu tar Strängnäs kommun fram en ny detaljplan för området kring domkyrkan

Planhandlingar ställs ut i kommunhuset, Multeum och domkyrkan 8 mars-5 april.

Syftet med en ny detaljplan är att göra en utveckling möjlig för verksamheterna på och runt domkyrkoberget med Strängnäs domkyrka, på ett sätt som stämmer med översiktsplanen för Strängnäs kommun från 2014.

En ny detaljplan för området runt Strängnäs domkyrka ska också följa den fördjupning av översiktsplanen från 2009 för Strängnäs och stadsutvecklingsprogrammet för Strängnäs stadskärna.

Till underlaget för en ny detaljplan finns också de mål för verksamheternas behov som tagits fram av Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö tillsammans med de andra huvudmännen. Syftet är att Domkyrkoberget ska stärkas som målpunkt i staden och som en levande och tillgänglig mötesplats.

Projektet Domkyrkoberget Strängnäs syftar både till en effektiv användning och utveckling av ytor i byggnaderna som redan står på domkyrkoberget och en varsam etablering av ny bebyggelse för de funktioner och krav som inte inryms i befintliga byggnader. Den nya bebyggelsen ska anpassas efter domkyrkans och omgivningens höga kulturhistoriska värden.

När planhandlingar är klara kommer kommunen att skicka ut detaljplanen. Ett samrådsmöte kommer att hållas torsdag 14 mars 2024 17.30-19.30 i Djäknegården, Lektorsgatan 2. De som kallas med brev är boende och andra sakägare kring Domkyrkoberget. Föranmälan krävs på grund av begränsat antal platser i Djäknehallen, anmäl dig till planfragan@strangnas.se

Det blir en utställning av förslaget till detaljplan i kommunhuset, på Multeum och i domkyrkan 8 mars till 5 april. Utställningen i domkyrkan visas alla dagar 10-16 från 8 till 27 mars.

Öppet hus tisdag 19 mars 10.30-14.00 i kontaktcenter i kommunhuset, Nygatan 10 och lördag 16 mars 12.30-15.30 i Strängnäs domkyrka.

Läs mer om planprocessens olika delar och detaljer på kommunens webbplats.

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö arbetar med en vision för Strängnäs domkyrka och domkyrkoberget i framtiden. Genom att varsamt anpassa delar av domkyrkan med omgivning till nuvarande, och framtida, behov hos församling, stift och stad, skapas en miljö där kyrkbacken åter blir en plats som rymmer hela livet och olika aktörer strålar samman. Förhoppningsvis kan det som görs i och runt Strängnäs domkyrka tjäna som förebild för fler kyrkomiljöer i Sverige.

Marie Rydén Davoust

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö

Diakon, Projektledare

Mer om Marie Rydén Davoust