Foto: Magnus Aronson /IKON

Vegetariskt för alla plånböcker

Nyhet Publicerad Ändrad

EDIT: Vårens tillfällen inställda pga sjukdom. Kom och laga billig, nyttig och energigivande vegetarisk mat!

Mat berör alla

Den påverkar hur vi mår, vårt humör och vad vi orkar. Mat är personlig, vissa rätter tycker vi om, andra undviker vi helt eller delvis. Allergier gör att några behöver avstå från vissa ingredienser. Mat har präglat och präglar fortfarande många kulturer och traditioner och mat är ofta viktigt när vi samlas till fest.

Mat påverkar alla

Vår värld har blivit allt mer global och det vi äter kan ha rest lång väg innan det hamnar på tallriken. Mat påverkar människor och djur, jord, sjöar och vattendrag, luft och hav när den fångas, produceras, transporteras och tillagas intas och kastas.

MAT RÄCKER TILL ALLA

Det finns tillräckligt med mat i världen för att alla människor ska kunna äta sig mätta. Ändå tvingas många människor att gå hungriga för att de inte har tillgång till mat eller har råd att köpa den.

Vi blir allt fler människor på jorden och alla har rätt att äta sig mätta på näringsriktig mat. Då är det smart att satsa mer på energisnål mat från grönsaker, baljväxter och spannmål.

MAT KAN VARA KLIMATSMART

Vi vill uppmuntra människor att bidra till mindre hunger i världen och en väg är att äta mindre med kött. Att minska hungern hör ihop med kristen tro som handlar om att dela med sig, att på kloka sätt ta vara på jordens resurser och värna skapelsen.

Som enskilda har vi olika förhållande till mat och kristen livsstil, men alla människor har makten att göra val som bidrar till en bättre värld.

Vi hoppas att du blir inspirerad till att prova både nya och gamla recept, några är vegetariska och andra är helt vegan (innehåller inget som kommer ifrån djur).

Vi träffas varannan onsdag med start 30 januari klockan 17:00  i Församlingshusets kök, Norra Kyrkogatan 2. Här lagar vi en tre-rätters vegetarisk meny ihop och avnjuter den under medeltida valv i Gildsalen.
Måltiden är central i kyrkans värld. Därför gör vi paus då vi alla är välkomna till mässan i domkyrkan klockan 18.00.

Kursledare: Ole Kaspersen
Värd: Eva-Mari Karlsson Kempi