Nyhet / Publicerad 18 december 2020

Julen är givmild - Från familj till familj ges mängder av julklappar

Under några intensiva dagar innan jul fylldes församlingshemmet vid domkyrkan med över tusen julklappar.

Klapparna har skänkts av företag, föreningar och familjer på Gotland, och ska delas ut inom ramen för församlingens unikt stora diakonala projekt Familj till familj. Familj till familjs vardagliga verksamhet är en diakonal facebookgrupp där gotländska familjer delar med sig till varandra. Har man barn under 18 år hemma, och en ekonomisk tuff situation så kan man både annonsera i gruppen och önska julklappar.

Julklapparna matchas med de önskelistor som skickats in. I år kunde de drygt 300 barnen få mer än en julklapp var, och i många av kassarna fanns ett spel till hela familjen.

Kyrkan är en tydlig avsändare av julkassarna. Julevangeliet skickas med hem till alla, i texter anpassade för åldern på barnen i familjen. På en lapp finns också kontaktuppgifter till jourhavande präst och hur man kan kontakta församlingen för samtal eller hjälp med akuta matkassar.

- Just behovet av matkassar är något som har ökat, säger diakon Eva-Mari Karlsson Kempi. Alla matkassar kommer med erbjudande om ett samtal, något som kan vara väldigt viktigt i en utsatt situation.

Att inte kunna köpa blöjor eller välling till sina bebisar, att inte ha bindor och toapapper till tonåringarna är mycket svårt för en familj. Matkassarna i form av presentkort, är tänkta just för akuta situationer när inte det vanliga skyddsnätet i samhället fungerar.

Gruppen tar tacksamt emot swish på 123 472 9968 för att fylla på med presentkort. Den mest intensiva perioden med familjer som far illa är i januari, när skolbarnen varit hemma flera veckor och behövt fler måltider.

Julklappskassarna delas ut några dagar innan jul.