Julklappsinsamling för Familj till Familj
Foto: Görel Robsarve Malmros

Familj till Familj – en verksamhet att vara stolt över!

Nyhet Publicerad

Tillsammans med Norra Gotlands pastorat har Visby domkyrkoförsamling kunnat packa och dela ut julklappskassar till mer än 130 familjer, över 320 barn, inför julen 2021. Detta tack vare den gotländska facebookgruppen ”Familj till Familj”.

Nästan en tiondel av Gotlands befolkning är med i facebookgruppen ”Familj till Familj” som domkyrkoförsamlingen ansvarar för. Här byter urväxta kläder och prylar familj, men här hittar också de som har det riktigt svårt lite hjälp genom öns diakoner. Diakonerna och annan personal förmedlar matkassar och presentkort som hjälper familjer att köpa mat, blöjor, välling, toapapper med mera. Hjälpen kommer alltid tillsammans med erbjudandet om ett samtal. Målet, liksom i all diakoni, är att lyfta människan.

Nu till jul har gåvor samlats in i samarbete med flera företag som upplåtit sina lokaler. Föreningar och företag har bidragit med produkter och presentkort. Privatpersoner har skänkt leksaker men också skickat pengar genom swish. Då har vi bland annat kunnat lösa presentkort till tonåringar och veta att vi har matkassar att dela ut under och efter jullovet, och en bra bit in på nyåret, när det är ökade matutgifter för familjerna.

Tack för alla era gåvor och insatser!