Big Ben i London

Tredje avsnittet

Orgelsafari i London – en av världens största Mötesplatser alla kategorier!

Så var det då äntligen dags för orgelteamet att i slutet av april 2022 åka till London för att ytterligare utforska vilka klanger vi vill ha i vår nya orgel i Vinslöv. Under tre dagar, plus resdagar, for vi runt bland kyrkorna i den enorma staden, enligt en plan som vår orgelbyggare James Collier hade gjort upp. Under en period jobbade han med orgelrenovering/restaurering på en engelsk firma, Goetze & Gwynn, och vi åkte nu runt, från den ena historiska orgeln till den andra, de flesta centralt placerade i stan, och inspekterade deras arbeten. Vi tittade, lyssnade, spelade, njöt, spelade in och mätte för glatta livet. Allt för att få en så bra ljudbild som möjligt, så att vår egen orgel ska få så vacker klang som möjligt.

St Helens Church i Bishopsgate mitt bland skyskraporna i London City

Vi hann med 8 kyrkor på 3 dagar, vilket är rätt bra jobbat. Som guide fanns även James’ f.d. arbetsgivare, Dominic Gwynn, med för att berätta och svara på frågor om de jobb han utfört på de flesta av instrumenten vi besökte. Instrumenten var byggda på 17- och 1800-talen, men i de flesta fall även kompletterade med nya delar för att återskapa ett originalskick. De flesta orglar genomgår olika om- och tillbyggnader under sin livstid och det är kanske inte alltid att ändringarna blir så lyckade. Då kan man behöva återgå till ursprunget och det är där som G&G har sin spetskompetens. Eftersom vi i Vinslöv vill eftersträva en klang i orgeln som om den vore byggd runt 1800, är det därför rätt naturligt att James har valt att ha G&G som samarbetspartner.

 

Inne i St Helena Church

Några av kyrkorna vi besökte stack ut på ett eller annat sätt. I anglikanska St Helens Church Bishopsgate (mitt bland skyskraporna i London City) blev man tvungen att restaurera den av Thomas Griffin byggda orgeln från 1743 p.g.a. att IRA på 1990-talet sprängde 2 bomber alldeles intill, varvid kyrkan fick omfattande skador. Kyrkan är en av Londons större men ser rent ”fjuttig” ut bredvid alla bankpalats som bokstavligen reser sig vägg-i-vägg runt omkring. Trots detta, eller kanske tack vare just läget, har församlingen en mycket livaktig verksamhet med cirka tusen gudstjänstbesökare av mycket skiftande slag varje söndag. Även musiken är mycket varierad och rymmer både hårdrock och klassisk orgelmusik.

En annan kyrka, som var lite extra intressant var St Lawrence Whitchurch, belägen i Edgware ute på det som förr var rena landsbygden, men som nu är en av Londons nordöstra förorter. Den hörde på den tiden till ett större gods, Cannons, och ägaren, Hertigen av Chandos lät bygga om den medeltida kyrkan enligt sin egen samtida smak. Endast kyrktornet fick förbli intakt. Förutom den fantastiska 1700-talsinteriören sticker kyrkan ut eftersom Georg Friedrich Händel var vän med hertigen och tjänstgjorde där en kort tid 1717–18 och alltså spelade på den då nya orgeln vilken Gerard Smith byggt 1716 och som fortfarande står kvar, i många avseenden i originalskick! Undertecknad har alltså spelat på samma orgel som den store kompositören på 1700-talet! Tanken svindlar.

Orgeln i St Lawrence Whitchurch som Georg Friedrich Händel har spelat på.
Katolska kyrkan St Patrick Soho Square

St Patricks Soho Square var av de första katolska kyrkorna som byggdes efter reformationens införande i Storbritannien på 1500-talet. Den nuvarande kyrkan är dock byggd i slutet på 1800-talet men orgeln, byggd av Robert & William Gray 1793, härstammar från en tidigare kyrkobyggnad i samma kvarter. Orgeln var lite extra intressant för oss, eftersom den är nästan exakt lika stor som den vi ska få i Vinslöv vad beträffar uppbyggnad och antalet stämmor.

Övriga kyrkor/orglar som besöktes var: St James Bermondsey, St Mary Rotherhite, St Botolph Aldgate, Christchurch Spitalfields, samt en liten italiensk kammarorgel, tillfälligt placerad i St Savior’s Church Haverstock. Summeringen av resan blir att teamet nu har en klar bild av bland annat av den mycket höga kvalitet som engelskt orgelbygge uppvisar både tekniskt och klangmässigt. Vi känner oss helt övertygade om att vi tänkt rätt som valt den här inriktningen på Vinslövs nya instrument.

Orgeln i St Mary Church i Rotherhithe