Begravning

Vid ett dödsfall är det många som vänder sig till någon begravningsbyrå för att få hjälp med att ordna det praktiska. Men man kan också ordna mycket själv.

I Vilhelmina sker begravningsgudstjänsten i Heliga Hoppets kapell som ligger nära kyrkan.
Våra begravningsdagar är torsdag och fredag kl 10 och 14.

Minnesstund i Församlingshemmet kan beställas hos husmor.

Bårtäcke finns att låna för den som vill. Det bokas samtidigt som man bokar begravningen

Tacksägelse:  Söndagen efter begravningen är anhöriga inbjudna till tacksägelse vid gudstjänsten i kyrkan.  Man tänder ett ljus och ber för den avlidne.  Det ljuset får anhöriga ta med sig hem efter gudstjänsten

Gravsättning sker måndag-tisdag veckan efter begravningen om man inte har kommit överens om nåt annat.  Anhöriga får gärna vara med, efter överenskommelse om tid med vaktmästareI Vilhelmina församling inbjuds anhöriga till Urnnedsättningsandakt sista lördagen i maj eller första i juni. Till alla som är berörda skickas en särskild inbjudan ut.Om du vill bestämma tid och plats för en begravning kan du kontakta Församlingsexpeditionen.

Skicka en minneshälsning:

Vilhelmina församling, postadress: Volgsjövägen 28, 912 32 Vilhelmina

Begravningsplatserna i Vilhelmina församling ingår i det som nu kallas Västra distriktet.

Mer information: