Västerleds församlingstidning

Västerleds församlingstidning delas ut fyra gånger per år till alla hushåll inom församlingens gränser. Här kan du också läsa de fyra senaste tidningarna digitalt!

Här kan du läsa de fyra senaste församlingstidningarna!

Västerleds församlingstidning delas ut av Postnord och landar i alla brevlådor i församlingen. Du kan också läsa de fyra senaste tidningarna digitalt genom att klicka på länktexten ”Klicka här för att läsa” under varje omslagsbild.

Om du bor i församlingen och inte har fått senaste numret av Västerleds församlingstidning kan du ringa till expeditionen på tel 08-445 96 10 eller skicka e-post till vasterleds.forsamling@svenskakyrkan.se så skickar vi gärna en tidning kostnadsfritt.

Nr 1 2024

Klicka på bilden för att läsa tidningen. Foto: IKON

Vi har haft en tidig vinter och med skräckblandad förtjusning har jag provat på att åka långfärdsskridskor. Först på Östermalms IP med fast mark under isen, men ganska snart åkte jag ut på isen där vattnet ligger och skvalpar under den tunna hinnan av is. I min fantasi har jag naturligtvis sett hur isen brister och jag ligger i det iskalla vattnet med hakan vid den brustna iskanten.

Jag hoppas att en människa i min närhet i det läget skulle försöka rädda mig till liv ur vaken. Jag tänker till och med att det är det som gör oss till människor.
I valet mellan att strosa vidare och låta mig sjunka ner i vaken eller göra allt för att rädda mitt liv, väljer min medmänniska att vara just människa.
Jag hoppas att jag skulle göra allt för att i en liknande situation vara just människa och rädda liv.

I det här numret av församlingstidningen påminner vi om fasteaktionen där vi samlar in medel till någon människa långt borta vars liv inte är lika välordnat och tryggt som vårt liv är just nu. Det är också ett sätt att sträcka ut en hand till någon vars liv symboliskt sett har trillat i isvaken.

Nr 4 2023

Klicka på bilden för att läsa tidningen. Foto: Mia Malcyone

I det här numret av församlingstidningen får berättelserna och språket ta plats.
”Jag tycker att om jag ska skriva en bok så måste jag vara lika modig i bokskrivandet som när jag står på scenen, berätta om de som har sårat mig, om de som har äl-skat mig, och om det som bygger mig.” Det säger skådespelaren Maria Lundqvist som skrivit boken ”Om att våga flyga”. Du möter henne på sidorna 6–10.

Tidigare sjukhusprästen Lars Björklund skriver på sidorna 12–13 om varför sorgen behöver ett språk. ”Den som sörjer kan behöva någon att tala med som låter den sörjande berätta mer än en gång om sorgens mörker”.

Läs också om samtalsgruppen Väg till tro, höstens musik och Globala veckan.

Nr 3 2023

Klicka på bilden för att läsa tidningen. Foto: Frida Funemyr

Klicka här för att läsa nr 3-2023

Läs också om samtalsgruppen Väg till tro, höstens musik och Globala veckan.

Nr 2 2023

Foto: Mia Malcyone

Klicka här för att läsa nr 2-2023

Det här numret av församlingstidningen har temat Konfirmation. På sidorna 6–11 möter du Filip Alanko och Albert Öijermark-Rydin som berättar om sin konfirmandtid. ”Jag fick mer självförtroende att våga gå fram och snacka med andra och bjussa på mig själv”, säger Filip.

På sidan 11 möter du Helena Keresztesi­ Marklund som berättar varför hon valde att konfirmeras som vuxen.

Nu pågår Act Svenska kyrkans sommarkampanj. Läs om Dimitry på sidan 13 som fick hjälp när han och flickvännen Anna tvingades fly från kriget i Ukraina.

Du kan också läsa om Musik i sommarkväll på onsdagar i Västerledskyrkan och Liv & rörelse i S:ta Birgitta kyrka på torsdagar.