Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Konfirmation – varför då?

Många tycker att konfirmationen är en fin tradition, men det är också mycket mer! Konfirmationstiden är också ett år då ni ungdomar står i centrum och får tillfälle att lära om livet, er själva och om den kristna tron.

Funderar du ibland över livet och vad ett bra liv är? Visste du att det står i Bibeln att alla är värdefulla – hur kan det hänga ihop när vi alla är så olika? Hur är det egentligen att tro? Och finns det kristna i Tyskland?

Vill du få tid att fundera, diskutera, skratta och lära tillsammans med nya och gamla kompisar? Då hälsar vi dig välkommen att hänga med på ett spännande konfirmandår i Värsås pastorat!

När, var och hur?

Vi träffas varannan tisdag 17.30-19.30 samt en söndag i månaden mellan september och maj. Prat blandas med utmaningar, gudstjänstfirande, lekar, musik, film m.m.. Under året åker vi på ett helgläger i början av hösten och ett på våren. Konfirmationsåret är gratis.

Första träffen för terminen är den 12 september.

Berlinresa

Vi åker också på en frivillig fyradagars resa till Berlin där vi bland annat går på olika gudstjänster, kollar in sta'n, besöker koncentrationslägret Sachsenhausen och hälsar på hos Svenska kyrkan. För Berlinresan tillkommer en kostnad, men pastoratet kan stötta ekonomiskt om behov finns. Alla som vill ska kunna följa med! Mer information om resan kommer under konfirmationsåret.

Döpt?

Konfirmationen är en bekräftelse av dopet. Är du döpt som barn sade dina föräldrar ja till att de ville att du skulle döpas. I konfirmationen får du chans att fundera, provtänka, testa och se om du vill fortsätta säga ja till Gud.

Om du inte är döpt är du välkommen att vara med ändå! Då får du döpas under ditt konfaår istället. Vi blir aldrig för gammla för att bli döpta!

Kom och var med i vårt konfagäng!

Har du frågor eller funderingar?
Kontakta gärna oss!

Anette Dahlkvist