Foto: Linda Maria Thompson/IKON

Engagera dig

I Svenska kyrkan finns mängder av möjligheter att bidra, vare sig man är intresserad av mänskliga rättigheter eller gudstjänstliv, av handarbete eller miljöfrågor.

I Uppsala stift vill vi främja idealitet och medlemsengagemang i det lokala församlingslivet. På stiftskansliet finns medarbetare som samordnar internationell verksamhet, diakonal verksamhet, sverigefinskt arbete, kör och musikverksamhet samt arbetet med unga volontärer.

Uppsala stift är också en av flera huvudmän för Ideellt forum som är ett nationellt nätverk för ideella frågor.

Ett kors på kyrktak mot blå himmel

Internationellt arbete

Att Uppsala stift är en del av den världsvida kyrkan är en viktig del av stiftets identitet.

Svenska Kyrkans Unga

Svenska Kyrkans Unga är en öppen gemenskap av unga människor som vill upptäcka och dela kristen tro.

Bli volontär, åk på utbyte

Svenska kyrkan behöver volontärer och ideella under längre eller kortare perioder, både unga och äldre. Du behövs till uppdrag i Sverige och utomlands. Välkommen som volontär!

Personer på pilgrimsvandring

Pilgrim

Att vara pilgrim är att vara på väg - att ha ett inre och yttre mål med sin vandring. Här hittar du information om pilgrimsleder i Uppsala stift och närliggande områden samt information om aktuella vandringar.

Solnedgång över vatten

Nätverk

Inom stiftet finns några nätverk som är öppna för alla.

Lokalt och globalt

Det verkliga arbetet sker i församlingarna. Där bidrar ideella i gudstjänstlivet, barn- och ungdomsarbetet, kören, i någon diakonal besöksgrupp, med informationsarbete eller genom att ta hand om församlingshemmets och kyrkans krukväxter och blommor. Bara för att ta några exempel.

Många engagerar sig också i Svenska kyrkans internationella arbete, antingen i lokala, internationella grupper, med insamlingsarbetet eller genom att vara volontär i ett internationellt projekt.

Vänd dig till din församling för att höra mer om hur du kan engagera dig lokalt.

Medlemskap i Svenska kyrkan

Alla som döps blir medlemmar i Svenska kyrkan. Det går också att anmäla att man önskar bli medlem. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.