Tillsammans är vi kyrka

Ensamhet, tro, pilgrimsvandring och ideell rebell. Det är fyra seminarier om idealitet under hösten.

Du som är ideell, volontär, förtroendevald eller allmännt intresserad är välkommen!

Seminarier i höst

Välkommen till fyra fristående seminarier i höst. Du kan gå på ett eller flera. Begränsat antal platser.

Hur blir vi mindre ensamma?
Tisdag den 19/10 kl 18.30-20.30 i Västerslättskyrkan

Föredrag och samtal om vägar ut ur ofrivillig ensamhet. Fika och samtal. Medverkar gör Charlotte Eriksson från Ungdomshälsan, Ulrika Mottmann, Kersti Sundquist och Ingela Forslund som berättar om Livsberättargrupper.
Anmälan: ulrika.mottmann@svenskakyrkan.se  090-200 26 12

Hur växer tron?
Onsdag 20/10 kl 19-20.30 i Carlskyrkan

Smågrupper är en bra växtplats för tron. Hur kan vi använda befintligt material för digitala och fysiska möten? Vi ser en film från Anglikanska kyrkans satsning med kurser online. Samtal, tips och fika. Medverkar gör Mats Bohman m fl.
Anmälan: mats.bohman@svenskakyrkan.se 090-200 27 63

Pilgrimsvandring - vad är det?
Lördag den 23/10 kl 13-15.30 i Paviljongen, Backens prästgård

Inledning och tips för hur du själv kan inbjuda och ordna en vandring. Sen får du prova på. Vi börjar inomhus. Fika. Medverkar gör Moa Beak och Ingemar Grahn.
Anmälan: ingemar.grahn@svenskakyrkan.se 090-200 28 15

Ideell rebell
Onsdag 10/11 kl 18.30-20 i Tegs kyrka

En samling för dig som ser saker du vill förändra och som har idéer för vad du vill göra. För dig som vill utmana dig själv och bli modigare tillsammans med andra. Fika. Medverkar gör Katarina Glas och Therese Edlund
Anmälan: therese.edlund@svenskakyrkan.se 090-200 29 66

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

En man från Svenska kyrkan lämnar en matkasse till en äldre dam vid ytterdörren.

Aktuella volontäruppdrag i Umeå

Vill du finnas där som medmänniska, läsa sagor för barn eller hjälpa unga med läxor? Du kanske har något eget förslag på vad du kan och vill bidra med? Läs mer om de uppgifter som vi behöver hjälp med just nu.

Bli volontär

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.