Så skiljer du högtiderna åt

Nyhet Publicerad Ändrad

Döden. Det är vad Allhelgona och Halloween har ­gemensamt. Antingen att minnas de döda eller att skoja och skrämmas med den.

Allhelgona

Tidpunkt

Alla helgons dag firas lördagen mellan 31 oktober och 6 november. Dagen efter är Alla själars dag.

Tema

Sorg och åminnelse

Symboler

Ett tänt ljus

Traditioner

Ljuständning på gravar

Bakgrund

Alla helgons dag började firas på 800-talet till minne av de helgon i kyrkan som inte hade någon egen dag. Senare instiftades Alla själars dag, minnesdag för alla döda.

Plats

Uppstod i romersk-katolska kyrkan. Firas av kristna i hela världen.

Halloween

Tidpunkt

31 oktober

Tema

Lekfull skräck

Symboler

Färgerna svart och orange, pumpor, skelett.

Traditioner

Utklädning, dörrknackning, dödskallar av utskurna pumpor.

Bakgrund

Den forntida, keltiska skördefesten Samhain, som senare fick inslag från andra högtider, bland annat Alla helgons dag. (Halloween = Alla helgons afton). Traditionerna blev så småningom barnupptåg.

Plats

Irländska emigranter tog högtiden till USA. Firas framför allt i engelsktalande världen, i Sverige sedan slutet av 1900-talet.

Text Helena Andersson Holmqvist