Foto: Lina Eriksson

Fisk till fest och fasta

Nyhet Publicerad

”Byt kött mot fisk!” är inte bara ett nutida kostråd utan hur gemene man åt under fastan förr i Sverige. Här är ett recept som funkar i fastan, både för den som äter fisk och för den som vill avstå även från fisk.

När Sverige var katolskt på medeltiden fick ingen äta kött under fastedagarna, utan då var det fisk som gällde. Fastedagar var bland annat fredagar, hela adventstiden och de 40 dagarna före påsk, utom söndagar. Än i dag avstår katoliker från kött vissa fastedagar under året. Ortodoxa kristna fastar även från fisk, ägg och mjölk.

Maria Albihn, församlingsvärdinna i Ersbodakyrkan, bjuder här på en inläggning med sill, aubergine eller svamp, som passar både i fastan och på påskens festbord.

Inlagd sill/aubergine/svamp

1. Koka en inläggningslag

• 1 dl ättiksprit 12%
  • 2 dl strösocker
  • 3 dl vatten
  • 10 st krossade kryddpepparkorn
  • 5 st
  • krossade vitpepparkorn
  • 2 st lagerblad
  • 5 st kryddnejlikor

Koka upp ingredienserna. Låt sedan lagen kallna.

2. Lägg in sill, aubergine eller svamp

Inlagd sill

Skär inläggningssill i bitar, det finns MSC-märkt att få tag på. Lägg bitarna i den kalla lagen och låt dra i kylen i 1-2 dygn.

Inlagd aubergine

Skiva en aubergine i tjocka skivor, salta och låt stå en stund så de vätskas ur. Skölj av skivorna och koka dem väldigt snabbt, ta upp och låt kallna.  Dela skivorna i ”sillstora bitar”, lägg dem i den kalla lagen och låt dra i kylen i ett dygn

Inlagd svamp

Dela till exempel skogschampinjon i ”sillstora bitar”, koka dem snabbt i saltat vatten, ta upp och låt kallna. Lägg dem sedan i lagen och låt dra i kylen i ett dygn.

3. servera eller gör en senapssås

Fiska upp bitarna ur lagen. Ät som de är eller lägg dem i en klassisk senapssås eller någon annan variant av sillrecept.

Senapssås

• 1 dl rapsolja
  • 3 msk skånsk senap
  • 2 msk socker
  • 2 msk rödvinsvinäger
  • 1 dl hackad dill
  • Vitpeppar och salt

Blanda senap, socker och vinäger och vispa sedan i oljan droppvis. Tillsätt dillen, smaka av med vitpeppar och salt.

Text Helena Andersson Holmqvist

guide till god fisk

Att äta fisk och skaldjur två-tre gånger i veckan tycker Livsmedelsverket är en god idé. Men vilka fiskar är okej ur ett miljöperspektiv? Tre enkla råd räcker långt.

•Ät vildfångad fisk märkt med KRAV eller MSC. Symbolerna visar bland annat att fisken kommer från livskraftiga bestånd.

• Låt lax vara lyx. Den odlade laxen i frysdisken föds upp på vild fisk och bidrar till utfiskningen.

• Jätteräkor är jättedåliga. Den vanliga sushi-räkan odlas på ett sätt som förstör för både miljö och lokalbefolkning.

Källa: Naturskyddsföreningen

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.