Foto: Lina Eriksson

Därför passar passionsfrukt i påsk

Nyhet Publicerad Ändrad

Påsk är passionsfruktens tid. I dubbel bemärkelse. Det gula fruktköttet passar bra i desserter och passionsblomman kallas även Kristi korsblomma.

Susanna Skog har dukat upp en afternoon tea-inspirerad buffé med påskkänsla. Här finns burkar med mättande chiapudding, pastellfärgade maränger och en kall cheesecake.

– Passionsfrukt har en friskhet som passar väldigt bra till desserter. Dessutom är den mycket dekorativ, säger Susanna Skog som är husmor i Västerslättskyrkan.

Passionsfrukter är bär på den tropiska växten passionsblomman, som finns i 500 olika arter. Växten odlas som krukväxt i Sverige. Smeknamnet ”Kristi korsblomma” kommer från att delar av blomman blivit symboler för händelser i samband med Jesus lidande och död.

Text Ulrika Ljungblahd
Matstyling Susanna Skog

Kristi korsblomma

Tio kronblad = De tio trogna apostlarna (Judas förrådde Jesus och Petrus förnekade honom).
Blå krans = Jesus törnekrona.
Fem ståndare = Jesus fem sår, i händerna, fötterna och sidan.
Pistillens tre delar = De tre spikar som Jesus korsfästes med (en i vardera hand och en genom båda fötterna).

Källa: Allt om Bibeln

Chiapudding med mango och passionsfrukt passionsfrukt

(2 portioner)

• 4 msk chiafrön
  • 3 dl kokosmjölk eller nötmjölk
  • 2 krm vaniljpulver
  • 1 mosad mango
  • 2 passionsfrukter
  • Kokoschips

Blanda chiafrö och vaniljpulver med mjölken. Häll upp i två glas eller burkar. Låt stå och svälla i kylen över natten. Rör gärna om någon gång under tiden.

Toppa med mango, passionsfrukt och kokoschips.

Pavlova med passionsfrukt

(8 portioner)

• 5 äggvitor
  • 3 dl socker
  • 2 tsk majsmjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk vitvinsvinäger

Till servering:

• 3 dl grädde
  • 10 passionsfrukter

Vispa äggvitorna hårt. Vispa i sockret lite i sänder tills marängen är glansig och styv. Vänd försiktigt ner majsmjöl, vaniljsocker och vinäger.

Klicka ut åtta maränger på bakplåtspapper. Grädda i 100°cirka två timmar. Låt gärna marängerna svalna i ugnen.

Vispa grädden och toppa marängen. Dekorera med innehållet i passionsfrukterna.

Fler artiklar ur Spira

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.