Foto: Anna Rikner

Utställning i Tyska kyrkan: Ett rop på hjälp! – Tysk- och baltutlämningen 1945-1946

2 juni – 21 september 2023 Måndag stängt, Tisdag–Fredag 12–16, Lördag 11–15, Söndag 10–14.

Auf Deutsch hier

Dr Clarissa Blomqvist från Tyska Ambassaden talade vid vernissagen den 2 juni 2023. Läs talet här.

Under några dramatiska månader årsskiftet 1945/1946 utlämnades cirka 2 400 tyska och 146 baltiska militärer från Sverige till Sovjetunionen. Många överlevde inte de sovjetiska krigsfångelägren. Med utgångspunkt i 646 nyupptäckta brev från internerade tyska militärer och deras anhöriga, berättas de tyska fångarnas historia i Tyska Christinae kyrka.

Breven är skrivna till den dåvarande tyska kyrkoherden i Göteborg, Hermann Kiesow, och berättar om vardagen i de svenska interneringslägren Backamo och Grunnebo. Internerna skriver personligt och nära om vardagen i lägret, förtvivlan inför utlämningen, svårigheter hemma i Tyskland och rädslan inför framtiden. Vi möter också de anhörigas oroliga förfrågningar efter söner, makar och fäder.

Ett rop på hjälp! – Tysk- och baltutlämningen 1945–1946 är en del av Göteborgs domkyrkopastorats jubileumssatsning, med nedslag i kyrkans och stadens gemensamma 400-åriga historia.

Utställningen hade urpremiär i januari 2021, med anledning av att det då var exakt 75 år sedan den sista båten med tyska och baltiska fångar avgick med destination Sovjetunionen. Nu återinvigs den efterfrågade utställningen i Tyska Christinae kyrka, för att ge alla som inte hade chansen att se den på grund av coronapandemin en ny möjlighet.

Utställningskatalogen finns att köpa i Tyska Christinae kyrka eller i Göteborgs stadsmuseums museibutik och kostar 150 kr. Swish eller kontant.

Vi kan även skicka katalogen inom Sverige; betala då 222 kr (katalogpris+porto) via Swish 123 644 28 59  eller Bankgiro 5075-2906, referens: Tyska  – utställningskatalog (referensen måste anges!) och meddela oss mottagaradressen - i meddelandefältet eller antje.mortzfeldt@svenskakyrkan.se.