Världsböndagen 2023

Från solens uppgång till dess nedgång – samma gudstjänst firas runt hela jorden samma dygn den första fredagen i mars. I Tierps pastorat firar vi Världsböndagen ekumeniskt tillsammans med våra grannförsamlingar!

Världsböndagen 3 mars 2023
Tema: ”Jag har hört om er tro”
Programland: Taiwan

TIERP:

Dagen börjar kl 10.00 med frukost för valfri slant i Borgenkyrkan, Tierp, och därefter firar vi gudstjänst i samma lokal med möjlighet att lämna kollekt. Med oss under dagen är bland andra diakon Carina Vindeland. Varmt välkommen! OBS! Notera att Världsböndagen ersätter Öppet hus på Nathanaelgården i Tierp den 3 mars.

SKÄRPLINGE:

Gudstjänst firas kl 11.00 i Equmeniakyrkan (Skärplinge), med efterföljande fika. Medverkande är pastor Anne-Marie F. Yttréus och diakon Gabriella Riben.

Beställ gärna kyrktaxi på telefon 0293-140 00, resan är kostnadsfri för dig. Varmt välkommen!

Temabild 2023, konstverk av Hui-Wen Hsaio

Om Världsböndagen 2023

2023 års program har skrivits av kvinnor i Taiwan, en ö i västra Stillahavsområdet. Öns unika geografi och klimatförhållanden har resulterat i en stor mångfald av djur och växtarter. Men den globala uppvärmningen ökar årligen medeltemperaturen vilket påverkar de normala betingelserna.

Taiwan har varit koloniserat av holländare, spanjorer, japaner och kineser och har därför en mångfald av språk och kulturer. Relationerna till Folkrepubliken Kina är ansträngda. År 2021 upprätthöll endast 15 stater i världen diplomatiska relationer med Taiwan.

Kvinnorna i Taiwan påminner oss om hur brådskande det är att skydda miljön och ha ett kärnvapenfritt hemland, att vara medveten om de könsstereotyper som kvinnor möter när de trotsar den traditionella rollen på arbetsplatsen eller i familjen, och att ta hand om läkning av offer för verbala och sexuella övergrepp. Systrarna tackar Gud för öns naturresurser och ber om vishet inför Taiwans politiska isolering i det internationella samfundet. De ber om våra förböner.

Gudstjänsten utvecklades i samband med COVID-19-pandemin med alla begränsningar och lidanden som påverkade världen. Därför tackar vi särskilt kvinnorna och de unga kvinnorna i Taiwan för att de samlades för att ge oss ett vittnesbörd om tro.

Inger Jonasson, ordförande i Världsböndagskommittén

Läs mer om Världsböndagen här!