Fira Lucia i Tierps pastorat!

Ta del av en svensk tradition som bringar ljus i vintermörkret! Luciafirandet i Sverige är en sed som har sitt ursprung i folktro, legender och historiska fakta. Hon kommer med ljus när det är som mörkast och påminner om vårt kristna hopp.

Lucia - en hälsning om julefrid

Lucia är en historisk person som föddes i Syrakusa på Sicilien på 280-talet. Det är också historiskt belagt att hon blev martyr för sin tros skull och i den katolska traditionen är hon skyddshelgon för de blinda.

I det romerska samhället var det straffbart att vara kristen på den tiden och Lucia blev förmodligen dödad under Diocletianus’ förföljelse av de kristna. Legenderna om henne är många och detaljerna mer eller mindre sanningsenliga. Hon föddes i en förmögen familj och det sägs att hon redan som barn bestämde sig för att aldrig gifta sig och att ge allt hon ägde till de fattiga.

Lucia är en helgondag bland många andra under kyrkoåret och är ingen speciell helgdag i den kristna, lutherska kyrkan. Däremot är Lucia en stor tradition i Sverige och firas med luciagudstjänster i många församlingar.

Lördag den 10 december

kl 16.00: Luciahögtid, Hållnäs kyrka

Ta ledigt från julstöket och avnjut stämningsfull sång när barnkören Pilgrimsbarn och Ungdomskören bjuder in till luciatåg i Hållnäs kyrka! Präst: Thorhallur Heimisson. Organist: Lukas Arvidsson. Kyrkomusiker: Matilda Elf. Fritidsledare: Anna-Britta Thuresson.

Söndag den 11 december

kl 11.00: Familjegudstjänst, Nathanaelskyrkan

T-kids framför sitt luciatåg under denna familjeanpassade gudstjänst. Efteråt har vi julavslutning på Nathanaelgården. Varmt välkomna! Präst: Thorhallur Heimisson. Kyrkomusiker: Matilda Elf. Fritidsledare: Ulrika Lööv och Carola Wessman.

kl 16.00: Luciahögtid, Tolfta kyrka

God afton mitt herrskap, här kommer Lussebrud! Tolfta Lucia utgörs av ungdomar och unga vuxna från trakten som bjuder er på ett klassiskt och stämningsfullt Luciatåg du inte vill missa. Varmt välkommen att avnjuta denna vackra, värmande ljushögtid. Under ledning av Matilda Elf och Lukas Arvidsson. Präst Thorhallur Heimisson medverkar.

kl 18.00: Luciahögtid, Västlands kyrka

Mikaelskören och Ceciliakören bjuder på årets luciatåg i Västlands kyrka. Varmt välkomna!  Präst: Thorhallur Heimisson. Kyrkomusiker: Viktor Edwardsson. Fritidsledare: Anna-Karin Jakobsson och Alina Ryberg. Efter luciafirandet dricker vi kaffe i församlingshemmet.