Ny tavla i GA-kyrkan ersätter den stulna

Nyhet Publicerad

Första versionen av Guardian angels blev brutalt nedskuren och stulen vid ett inbrott i GA-kyrkan. Nu har konstnären Christian Beijer målat en ny uppdaterad version av tavlan till Sundsvalls GA kyrka. Den invigs i högmässan första Advent.

Hans Högström, kyrkväktare och Tomas Andreasson, fastighetsskötare hänger upp Christian Beijers nya målning, Guardian angels II,  i GA-kyrkan.

Första tavlan, Guardian angels, blev brutalt nedskuren och stulen vid ett inbrott i GA-kyrkan för exakt fyra år sedan.

Nu har konstnären Christian Beijer målat en ny uppdaterad version av tavlan till Sundsvalls GA kyrka. Han hoppas själv att den skall få hänga ifred och avnjutas under hundratals år.

Precis som den stulna tavlan föreställer denna en korsfäst Jesus som skyddas av änglar som superhjältar.

Denna version av tavla är lite mjukare och det återfinns en annan teknik i målningen. En magisk glittereffekt och ett 3D-djup.

Guardian angels II hängs upp i GA-kyrkan och avtäcks tillsammans med konstnären själv, Christian Beijer. Välkommen till GA-kyrkan Söndag 3 december 11:00.