Konfirmation

Här finns plats för dig! Välkommen att bli konfirmand. Läs mer och anmäla dig. Vi har flera olika alternativ för olika åldrar. Häng med! Anmälningsformulär hittar du längst ner på sidan och under varje gruppalternativ.

Sundsvalls församling, inbjuder dig till att bli konfirmand

Det här är en inbjudan till en upptäcktsresa där vi testar tankar och utmanar oss i ett äventyr om oss själva. Konfirmation  är att tillsammans med kompisar och ledare fundera kring viktiga frågor om tro, relationer och traditioner. Konfirmation eller Konfa som vi kallar det är gemenskap. Vi diskuterar, gör nya erfarenheter, utmanas och hänger med nya och gamla kompisar.

En stor del av konfirmandtiden går ut på att få nya erfarenheter. Därför åker vi på läger i nästan alla våra grupper. För många är konfirmandlägret årets bästa upplevelse!

Kom helt enkelt som du är och var dig själv. Välkommen som konfirmand!

Läs om våra grupper och anmäl dig.

Vem kan bli konfirmand?

Konfirmand kan vem som helst bli. Grupperna som beskrivs i denna folder riktar sig först och främst till dig som är född 2009, det vill säga alla som fyller 15 år under 2024. För äldre ungdomar och vuxna, finns gymnasie- eller vuxenkonfirmation, I denna folder finns de med under Andra chansen-gymnasiekonfa och Katekumenat-en vuxen väg till tro.

Andra församlingar

I Svenska kyrkan kan man välja fritt var man vill konfirmeras. Du som bor i en annan församling än Sundsvall är välkommen till oss! Detsamma gäller för ungdomar från Sundsvall som väljer att konfirmera sig i/på annan församling/ort. Hör gärna av er till oss i alla fall, så kan vi se hur vi kan stötta er.

Du som förälder är viktig

Ungdomar gör inte som vuxna säger utan som vuxna gör. Därför är du som är förälder oändligt viktig under konfirmationstiden. Det är viktigt att du stöttar ditt barns beslut. Med det vill vi gärna hjälpa dig. Dessutom ska du få så mycket information som möjligt om vad som pågår hos oss. Det löser vi bland annat med föräldramöten.

Ska jag vara döpt?

Konfirmander ska vara döpta på konfirmationsdagen. Om man inte redan är döpt sker dopet under konfirmandåret. Har du funderingar, fråga oss.

Mina kompisar säger att ingen konfirmerar sig längre. Är det så?

Nej, så är det inte. Förra året var det 24 073 ungdomar som konfirmerades i Svenska Kyrkan.

VÄLKOMMEN TILL ETT SPÄNNANDE ÅR!