Ett blomsterarrangemang i förgrunden. Längre bort syns två urnor.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Välkommen att kontakta ditt begravningsombud

Begravningsombudet utövar tillsyn över församlingens begravningsverksamhet och är tillgänglig för allmänhetens frågor gällande detta.

År 2000 kom lagen om att staten och kyrkan skulle skiljas. I samband med det fastställdes att alla huvudmän för begravningsverksamhet skulle ha ett begravningsombud. Länsstyrelsen utser begravningsombud och meddelar respektive kommun och församling sitt beslut.

UPPDRAGET SOM BEGRAVNINGSOMBUD ÄR MÅNGSIDIGT.

• Den viktigaste uppgiften är att ha kontroll över särredovisningen av begravningsavgiften i församlingen.
  • Begravningsombudet skall samråda med företrädare för olika trossamfund i församlingen.
  • Begravningsombudet ska deltaga i möten rörande begravningsverksamhet.
  • Begravningsombudet har som uppgift att tillse att församlingen kan erbjuda lokaler utan kristna symboler.

Begravningsombud

Kjell Israelsson