Foto: Wayne Gustafsson

Förvaltningsbyggnaden med Samlingssal

Den nya förvaltningsbyggnaden färdigställdes i november 2017. Vackert belägen vid Lötsjöns nordvästra strand ligger Sundbybergs begravningsplats. En naturskön och harmonisk plats som erbjuder både värdefull kulturhistoria och prisbelönt arkitektur av Wingårdhs Arkitektkontor. Här kan du sig dig omkring inne i lokalerna.

Se panoramabilder inifrån byggnaden HÄR

I den nya förvaltningsbyggnaden på Sundbybergs begravningsplats har kontrasten mellan inne och ute lyfts fram. Det är en lågmäld och omhändertagande byggnad där miljön känns varm, vänlig och inkännande för både besökare och anställda.
Att låta trästommen vara helt synlig i interiören var ett sätt att uppnå det, enligt arkitekt Gert Wingårdh som ritat projektet tillsammans med kollegorna Anna Nilsson och Anna Söderberg. Stor vikt har lagts på detaljmöten.
I byggnaden finns en ljus och öppen samlingslokal lämplig för sammankomster för upp till 40 personer. I anslutning finns ett litet kök, lika grönt som glasfasaden utanför som låter naturen spegla sig i den. Den ljusa och varma träinredningen ger en lugn och harmonisk atmosfär.

Utvändigt är fasaden klädd med härdade gröna glasskivor som samspelar med omgivande natur och dess skiftningar. Det är en grågrön kulör som ändrar nyans beroende på väderlek, tid på dygnet, årstid och hur solen lyser på fasaden. Taket är täckt med örtgrässedum.

Se panoramabilder över kyrkogården HÄR.

Kyrkogården är en kulturhistoriskt värdefull plats som inte får förvanskas. Den nya byggnaden smälter med sina rena linjer och spegeleffekter i glasfasaden in i miljön.