UTBILDNING för journalister: När du är först på plats – katastrofpsykologi

En vecka då det blev skrämmande aktuellt - bussolyckan i Sveg, jordskredet i Bogota, tunnelbaneattentatet i St Petersburg, lastbilen på Drottninggatan - gav vi en halvdagskurs i katastrofpsykologi. Om hur man kan bemöta en skadad eller chockad människa. Hur samarbetet mellan journalister, utryckningspersonal och kyrkan uppstår mitt i kaoset. 3 april bjöd vi in experter på hur vi reagerar och fungerar under dramatiska händelser.

Attentatet i Trollhättan, Tsunamin, Göteborgsbranden – trafikolyckor, bränder, familjetragedier.
Först på plats är polisen, kyrkan, kristeamen – och journalisterna.

I dag finns djup kunskap om vad som händer biologiskt och psykologiskt med dem som är med om en dramatisk händelse. Hur kan man bemöta en skadad eller chockad människa? Hur kan samarbetet mellan journalister, utryckningspersonal och kyrkan fungera mitt i kaoset?

Och inte minst – hur kan du ta hand om dig själv när jobbet är lämnat och klart?

LÄRARE

Sara Johansson, katastrofpsykolog, en av författarna till boken Krisstöd.
Katarina Tingström, polispräst. 2012 skrev hon boken Döden på arbetsplatsen.

VILL DU VETA MER, HÖR AV DIG:

Ann Lagerström, ann@lagerstrom.nu, 070 5562556
Agneta Lagercrantz, agneta.lagercrantz@svenskakyrkan.se, 070 6345049