Tradition och kritiskt tänkande

Hur kan vi förhålla oss till olika traditioner utan att kompromissa med, snarare utveckla, vårt kritiska tänkande? Söndag 22 april kommer religionsfilosofen Karin Johannesson till Storkyrkosalen.

”Tradition is the new radical!” Så sammanfattas en uppseendeväckande tendens i vår samtid. Unga människor har tröttnat på argument som ”Det här känns rätt för mig” eller ”Det där är sant för dig”. I en tid då vi förväntas tänka självständigt blir det radikalt att ansluta sig till religiösa eller filosofiska traditioner som utgår från tydliga grundantaganden. Våra traditionstillhörigheter blir problematiska när de begränsar människors möjligheter att leva ett gott liv. Hur kan vi förhålla oss till olika traditioner på ett sätt som inte äventyrar utan utvecklar vårt kritiska tänkande?
Värd: Normunds Kamergrauzis, domkyrkoteolog
Karin Johannesson, docent i religionsfilosofi, Uppsala universitet