Kröning och skimrande barock

Välkommen till storslagen konsert den 4 juni kl 16.00 med Stockholms domkyrkokör, Sofia Niklasson sopran, Maria Sanner alt, Arvid Eriksson bas och Orfeus barock under ledning av Johan Hammarström. Entré! Repertoar Johan Helmich Roman Then Svenska Messan Georg Friedrich Händel ur Coronation Anthems

Äntligen! De senaste åren har vi sett henne täckt av byggnadsställningar och presenningar. Nu görs de sista arbetena och tornet börjar bit för bit åter bli synligt i Stockholms stadssilhuett. I början av juni firar vi både Storkyrkans exteriöra pånyttfödelse, nationalstaten Sverige 500 år och H.M. Konungens 50 år på tronen. Allt sammanfaller med nationaldagen den 6 juni, men firandet pågår även närliggande dagar. För att få ett rejält firande krävs givetvis musikaliska inslag, och vad kan då passa bättre än att framföra musik som klingade för första gången i Stockholm nästan samtidigt som Storkyrkan stod färdig i sin barockdräkt, nämligen Johan Helmich Romans – Then Svenska Messan.

Med detta verk fullbordade Roman sin strävan att visa det Svenska tungomålets böjelighet til kyrkomusique. Roman − den svenska musikens fader – var i högsta grad internationell med inspiration inte minst från Italien och England där Georg Friedrich Händel blev en stor inspirationskälla för den unge svenske tonsättaren. Några år efter att Roman besökt och lämnat England, år 1727, var det åter dags för kröning av en ny engelsk monark. Från detta tillfälle hämtar vi några av Händels mest älskade verk Coronation anthems varav Zadok the Priest framförts vid alla kröningar sedan dess. Så även vid drottning Elizabeth II:s kröning som ägde rum, nästan på dagen, för 70 år sedan. Detta verk klingade även vid kröningen av Charles III i början av maj. Det finns med andra ord mycket att fira dessa dagar – kom och var med om detta musikaliska fyrverkeri!

Repertoar
Johan Helmich Roman Then Svenska Messan