Foto: Unsplash

Historien bakom A Festival of Nine Lessons and Carols

Varmt välkommen till föredrag med teologie dr Emma Cleobury lördagen den 4 februari kl 10.00 i Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9. Fri entré!

Emma Cleobury har varit verksam som kaplan i King’s College Chapel, Cambridge. Under närmre 20 år samarbetade hon med sin make, Sir Stephen Cleobury, med att utveckla musikverksamheten vid colleget. Emma Cleobury kommer att prata om hur carolssången kom att flytta in kyrkan i England under 1800-talet, hur de första gudstjänsterna med carols helt och hållet följde formen för sjungen evensong och reminiscenserna av detta i den första riktiga carolsgudstjänsten som genomfördes i Truro Cathedral 1880. Andra delen av seminariet kommer att handla om utformningen av A Festival of Nine Lessons and Carols i King’s College Chapel, något som kapellet blivit känt för genom de årliga direktsända carolsgudstjänsterna på julafton.

Emma Cleobury teologie dr

Trädgårdsgatan 9 – föredrag – fri entré

I samarbete med Stockholms stift.