Foto: Åsa Westerstad

Vandra Frälsarkransen på Starrkärrs kyrkogård

Radbandet Frälsarkransen består av arton pärlor som bär olika betydelser, för att hjälpa till bön och samtal med Gud. Det finns en Frälsarkransvandring på Starrkärrs kyrkogård (vid kyrkogårdsexpeditionen). Läs mer här.

Frälsarkransvandringen på Starrkärrs kyrkogård består av stora naturliga stenar målade i kransens olika färger. Det finns en informationstavla och en brevlåda där man kan låna ett häfte som hjälp för att närma sig livets stora frågor, röra vid dess innersta. Genom att pärla för pärla vandra kransen fram får vi hjälp att
reflektera över vår vardag.

Meditation

Tolv runda och sex avlånga pärlor. Varje pärla har en egen betydelse och mening men det är genom att använda pärlorna som deras mening fördjupas. På kyrkogården i Starrkärr finns en meditationsvandring anlagd som en stor Frälsarkrans med stenar i stället för pärlor.

Ta hjälp av pärlorna/stenarna och följ med på livets resa, en resa som går inåt. Det är inte nödvändigtvis en lätt resa. I början strävar vi kanske emot. Vi hör inte vad pärlorna/stenarna säger till oss, känner inte beröringen. Det gör ingenting. Var lugn. Pärlorna/stenarna handlar inte om prestation, de vill ingenting förutom att användas. Var och en på sitt sätt.

Målet med resan är att finna Gud, men också att finna oss själva. Vad är viktigt i livet? Vad skänker lycka? Var ligger centrum i mitt liv? Är det där det borde ligga? Använd pärlorna/stenarna i Frälsarkransen och ge dig ut på din egen resa!

Du kan köpa radbandet Frälsarkransen i Starrkärrs församlingshem, på kyrkogårdsexpeditionen här intill eller på församlingsexpeditionen på Göteborgsvägen 93 i Älvängen (Gamla bankhuset mitt emot Ica).

Lycklig resa!

Gudspärlan

Den gyllene pärlan påminner om att det finns någon som alltid är med och som vakar över oss. Den är Frälsarkransens början och slut, ursprung och mål. Det finns en sammanlänkande kraft i livet. Någon som håller allting i sin hand. Någon som är alltings ursprung och mål. Någon som vill mig väl och vakar över mig. Pärlan symboliserar tro, som förundran och tillit. Om Gud finns är ingenting hopplöst eller meningslöst. Vad är viktigt i mitt liv? Lever jag det liv jag vill? 

Skulle det kunna vara annorlunda? Pärlan påminner om det verkligt viktiga i tillvaron. Den heliga närvaron.

Håll i/se på Gudspärlan/stenen och bed följande bön.

Bön

Du är gränslös
Du är nära
Du är ljus, och jag är Din.

Bibelord:

”Gud är större än vårt hjärta och förstår allt.”
(1 Joh 3:20)

Tystnadspärlorna

Sex avlånga pärlor manar till tystnad. En möjlighet att stänga av det som stör. När vi närmar oss det eviga är vi på en plats där orden inte behövs.

Jäkt och stress utmärker det moderna samhället. De sex tystnadspärlorna finns i Frälsarkransen för att påminna om den viktiga tystnaden. Om vikten av att stänga av malande tankar och prestationskrav och bara vara. I tystnaden kommer vi i kontakt med vårt innersta och låter det tala. När vi närmar oss det eviga behövs inga ord, men vi måste stanna upp för att lyssna i tystnaden. Där talar det till oss. Håll i/se på tystnadspärlan/stenen och slappna av. Låt tankarna skölja bort. Begrunda friden. Stanna hur länge du vill.

Bön:

I Guds tystnad får jag vara – ordlös, stilla utan krav.

Bibelord:

”Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då ska vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då ska den bli fullkomlig som Guds kunskap om mig.”
(1 Kor 13:12)

Jagpärlan

Den pärlemorskimrande lilla pärlan riktar tanken inåt, till den vi är när yttre roller skalas bort. Den påminner om att vi är skapade till Guds avbild. Jagpärlans placering bredvid Gudspärlan syftar till att människan är skapad i Guds avbild. Likt ett sandkorn bär möjlighet att bli en pärla, ryms inom varje människa oanade möjligheter. Vissa människor har bättre självförtroende än andra. Ibland fastnar vi i negativa tankegångar och ser bara våra tillkortakommanden. Jagpärlan syftar till att se oss själva bortom alla roller, krav och förväntningar. Att se oss själva som Gud gör, som älskade och dyrbara. Håll i/se på Jagpärlan/stenen och föreställ dig ditt innersta jag. Den vackraste version av dig som någonsin skådats.

Bön:

Jag är en droppe i Guds hav som speglar himlen.

Bibelord:

”Jag har i min trohet kallat dig,
jag tar dig vid handen och skyddar dig.”
(Jes 42:6)

Doppärlan

Den vita pärlan manar oss att våga börja om på nytt. Den rymmer dopets löfte om obegränsad nåd och förlåtelse. Det är aldrig för sent. Vi söker alla, mer eller mindre medvetet, efter bekräftelse på att vi gör rätt, att vi duger. Så formar vi våra liv av längtan efter bekräftelse. Vi gör saker för att vi måste eller för att duga. Den vita stora pärlan talar om att vi duger så som vi är. Att vi inte behöver förställa oss.

 I dopet möts människa och Gud, men dopet symboliserar också omvändelse och pånyttfödelse. Eller, att bli som barn på nytt, att börja om. Det handlar om att lämna bakom sig bittra minnen och måsten. Att söka leva i tillit till livets goda. Håll i/se på Doppärlan/stenen och be för barnet inom dig. Säg ’Ja’ till livet så som livet i dopet sa ’Ja’ till dig. Om jag duger för mig, duger jag också åt andra.

Bön:

Jag är ditt barn, min Gud, låt mig växa, låt mig mogna.

Bibelord:

”Se, jag gör allting nytt.”
(Upp 21:5)

Ökenpärlan

Den sandbruna pärlan symboliserar motgångar, stunder då livet ter sig som en öken. Men att acceptera svårigheter är ett steg mot att besegra dem. Ibland upplevs livet som en öken. Man har ingen ork, ingen lust, ingen att tala med. Omvärlden tycks karg, ödslig och fruktlös. Ingen kan helt undvika livets öken, förr eller senare kommer den. Öken är en plats av saknad och längtan efter liv och vatten, den drar livet till sin spets. Vad behöver jag för att leva? Att komma igenom öken är svårt. Men vi kan träna oss i att möta den och att vistas i den. Ökentiden kan hjälpa oss att särskilja det viktiga från det oviktiga.

När vi lämnar öken, svårigheterna, bakom oss upptäcker vi att motgången lärt oss något.  Den ger oss perspektiv. Håll i/se på Ökenpärlan/stenen och tänk på ditt livs öknar och på hur du kom igenom dem. Vad får dig att mogna? Vad innebär öken för dig?

Bön:

Rena mig så blir jag ren. Hela mig så blir jag hel.

Bibelord:

”Gud, min Gud, Dig söker jag,
min själ törstar efter Dig, min kropp längtar efter Dig,
som ett kargt och uttorkat land.”
(Ps 63:2)

Bekymmerslöshetspärlan

Den himmelsblå pärlan är livets rastplats. Där i lugnet närs livslust och livsmod. Här får vi vara utan att göra. Här finns inga krav. Njut. På andra sidan öken väntar den blåa bekymmerslösheten. En rastplats, en vilopaus att sträcka ut sig på och att njuta. Ofta frågar vi oss själva: Vad ska jag göra nu? Den blå pärlan frågar oss: Vad kan jag utelämna? Under livets blå, bekymmerslösa ögonblick svävar vi fritt och ingenting tycks oss svårt. Som fåglarna under himlen. Välsignade ögonblick av frid och ro. Ta vara på dessa viloplatser, de kan vara en plats, en människa, en stund, stranden, havet, med barn eller barnbarn. Håll i/se på den blå pärlan och förflytta dig till känslan av en sådan bara-vara-plats.

Bön:

Hjälp mig att vara, inte bara att göra och synas.

Bibelord:

”Herren är min herde, ingenting skall fattas mig. Han för mig i vall på gröna ängar, han låter mig vila vid lugna vatten.”
(Ps 23:1-2)

Kärlekspärlorna

Alla liv rymmer kärlek, de människor vi älskar och de som älskar oss. Kärlekspärlorna är två. Att älska är livets stora, flödande gåva. I kärleken är vi två – den älskade och den älskande. Kärlek är livets största gåva, en källa till oändlig glädje, men kärlek kan samtidigt vara smärtsam. Den första pärlan handlar om att ta emot kärlek, om att vara öppen för den när den kommer till oss. Här upplever den kärlekshungrande människan att hon är sedd och älskad så som hon är. Detta är den stora kärleken.

I den andra pärlan ryms kärleken som en gåva att föra vidare. Att älska är att finnas till för andra och att ge av sig själv, oavsett vad vi får i retur. Håll i de röda pärlorna och tänk på kärleken i ditt liv, den som kommer till dig och den som du vill ge vidare till andra.

Bön vid första pärlan/stenen:

Öppna mig nu för kärlekens läkande kraft.

Bibelord:

”Kärleken är tålmodig och god. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.”
(1 Kor 13:4,7)

Bön vid andra pärlan/stenen:

Gud, låt mig vara ett hjärta för någon.

Bibelord:

”Bär varandras bördor”
(Gal 6:2)

Hemlighetspärlorna

Vår bön, längtan och omsorg

De tre hemlighetspärlorna rymmer det vi bär på i det fördolda. Här finns förbönen för vår medmänniska och vår värld. Pärlorna som leder till ditt hjärta. Här ryms det försiktigt gömda, det otåliga och sköra.

Pärlorna rymmer din stora längtan, det du hoppas på, ber om och för. Det som du bara pratar med Gud om.

Frälsarkransens tre hemlighetspärlor två vita och en grön. Den gröna pärlan påminner oss om skapelsen, om jorden och universums hemligheter och under. Här ryms enkelheten, naturlighet och miljövänlighet.

Den talat också om medmänsklighet och att vi är Skaparens folk som ska ta hand om varandra.

Bön: Du rör vi pärlorna en efter en. Du ser ansikten, bilder. Du tackar. Du ber.
Du gläder dig.

Bibelord:

”Känn ingen oro
och tappa inte modet.”
(Joh 14:27)

Nattens pärla

Den svarta pärlan står för livets tyngsta och mörkaste stunder. Men, för att uppleva dagen måste man utstå natten. Gud är inte borta.

Nattens pärla står för det svartaste i livet, ångest och tvivel, rädsla och övergivenhet. Den står för det som dränerar livet på kraft och mod. Den rymmer meningslöshet och förtvivlan, rädslan för död och katastrof. Finns Gud? Varför måste vi dö? Håll inte tillbaka. Att stanna upp inför det svarta är nödvändigt. Det finns ljus i mörkret även om vi inte alltid ser det. Under natten kommer det närmare. Håll i/se på nattens pärla/sten och stanna upp inför mörkret. Tänk att Gud finns även i den svartaste natten. Ingen är övergiven.

Bön:

Hjälp mig när jag är i mörkret så att jag finner ljuset.

Bibelord:

”Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty Du är med mig.”
(Ps 23:4)

Uppståndelsepärlan

Den vita pärlan står för godhetens seger över ondskan. För hoppet som övervinner oro och rädsla. Den vill ge frid och ljus. Natten är över. Morgonen är kommen. Här flödar ljus och liv. Skuggorna bleknar och försvinner. Ingenting är längre svårt. Det som vi trott var fjärran är nu närmast. Ljuset är inte bortom, det är innerst och genomlyser det yttre. Detta är fridens pärla, att vila från möda i ljuset. Uppståndelsepärlan är även hoppets pärla, den som får oss att hoppas när livet bär emot. Mitt i all oro över framtiden och nuet vill den påminna om det godas möjlighet att besegra det onda, om vikten av att söka ljuset. Att aldrig sluta att hoppas. Håll i/se på Uppståndelsepärlan/stenen och bed om hopp och förnyelse. 

Bön:

Varje andetag –  Du i mig och jag i Dig.

Bibelord:

”Herre, Du har varit vår tillflykt från släkte till släkte. Du fanns innan bergen föddes, innan jorden och världen blev till. Du är Gud från evighet till evighet.”
(Ps 90:1-2)

Andakt runt Frälsarkransvandringen på Starrkärrs kyrkogård.

10 maj 2021. Medverkande: Ingela Fransson, diakon Starrkärr-Kilanda församling.