Hunnebostrands kyrka

Välkommen till Hunnebostrands kyrka med församlingshem centralt beläget i Hunnebostrand.

Mitt i Hunnebostrand ligger den faluröda kyrkan. Den byggdes och invigdes år 1911 och ritades av arkitekt Sigfrid Eriksson, som sedemera också ritade den kända Masthuggskyrkan i Göteborg. Stengrunden utfördes av frivilliga och hela bygget bekostades av insamlade medel. Kyrkan är byggd i nationalromantisk stil i basilikaform, men man anar också influenser av stavkyrkorna. Kyrkan är byggd i trä med taket täkt av skiffer från Grythyttan. Ett ovanligt inslag bland Bohusläns stenkyrkor. Tornet som har två klockor är byggt som en takryttare.

Kyrkan ser oansenlig ut på utsidan upplever man interiören som en liten katedral med midskepp och två sidoskepp. Genom att väggarna är ljusmålade och fönstren är högt placerade får man ett intryck av rymd och ljus. I koret finns målningar av Saga Walli och altarkrucifixet är skulpterat av Johan Björk. Predikostolen Pryds av Lutherros med de fyra evangelisterna. I kyrkan ryms 260 personer.

Kyrkan har läktarorgel och kororgel byggda av Magnussons orgelbyggeri. I taket bland de handsmidda ljuskronorna hänger ett av Sveriges största votivskepp tillverkad av Leo Dahlgren.

Här kan du läsa om Hunnebostrands Prästgård

Klicka HÄR så kan du rörligt se hur kyrkan såg ut innan renoveringen på insidan!

Här nedan kan du blädra i vårt bildgaleri för att se kyrkklockan, silverkronan, Hunnebostrands kyrka innan ommålningan eller annan interiör.