Bovallstrands kyrka

Välkommen till Bovallstrands kyrka som tillsammans med församlingshemmet ligger vackert beläget mitt i orten.

Mitt i samhället ligger Bovallstrands vita träkyrka. Den byggdes efter att ortbona ville ha en kyrka närmre än deras dåvarande kyrka som låg i Tossene. Detta genom att det år 1912 bildades en syförening vars ändamål var att samla in pengar till bygget av en kyrka. Ägaren av Finntorp skänkte tomten till kyrkan. Grunden till kyrkan lades 1916 och ett år senare invigdes kyrkan av biskop Edvard Rodhe. Kyrkan ritades av Axel Johansson, som tidigare hade byggt kapellen i Nösund och Hamburgsund. Fram till 1939 hade en kapellstiftelse ansvaret för kyrkan, men den överlåts då till Tossene - Hunnebostrands kyrkliga samfällighetet. Kyrkan renoverades i slutet av 1950- och 1970-talet. Insidan av kyrkan målades om 1999.

Inne i kyrkan finns en altartavla med fyra målningar av evangelisterna som gjordes 1934 av Kristian Lundstedt. Predikostolen har fyra målade fält. Den första visar en lilja, som symboliserar Jungfru Maria och är renhetens symbol. Det andra visar en druva som representerar Den Helige Ande och dopet. På det tredje fältet finns Bibeln, som är Guds ord och på det sista fältet finns kalken som symboliserar nattvarden.

Orgeln är en piporgel med tio stämmor som är byggd 2001 av Walter Thür Orgelbyggen AB i Torshälla

Det finns även i denna kustkyrka ett votivskepp som är byggt 1954 av fiskaren Görtz Högdén.

Kyrkans processionskors är gjort 1994 av kyrkokonstnären Eva Spångberg från gamla Hjälmseryd utanför Sävsjö i Småland, och som brukades kallas för "förkunnare i trä".

I tornet hänger en kyrkklocka från 1920 som är gjuten av Bergholtz och Co. i Stockholm. I kyrkan ryms 120 personer.

Klicka HÄR så kan du rörligt se hur Bovallstrands kyrka ser ut på insidan!