Foto: Rebecka Lindberg

Dopdräkt

Det finns inga regler kring dopkläder, vare sig för den som döps eller för medverkande och gäster. Traditionellt bär den som döpts en vit lång klänning. Vi har dopdräkter som vi lånar ut, gratis.

För dig som låter döpa ditt lilla barn finns det flera olika dopdräkter  i olika storlekar att välja mellan. Att låna dopdräkt är helt gratis. Ni behöver inte heller tvätta dem, utan säg bara till om det råkat bli någon fläck på dem.
Dopdräkterna är handgjorda och har skänks till församlingen genom åren, så vi kan inte garantera exakta storlekar på dem.

Dopdräkterna finns på pastorsexpeditionen, varmt välkomna att titta och prova.
I bildspelet ovan kan ni se de som finns i församlingen. På bilderna ser ni vår präst Christin Bostedt med sonen Aron som 3 och 6 månader gammal vid fotograferingstillfällen.

Om dopklänningen

Traditionellt har de flesta spädbarn  en vit dopklänning. Även vuxna som döps brukar bära vitt. Att de som döps är vitklädda är en symbol för att alla som döps är jämnlika.
Den vita färgen symboliserar renhet. Vitt är också kyrkans festfärg.

Vid barndop är barnets dopklänning stor, lång och vid. Det är en symbol för att barnet kan växa i sin tro.