Sveriges domkyrkoorganister
Domkyrkoorganisten är titeln för den högsta befattningshavaren inom musikverksamheten i en domkyrkoförsamling i Sverige.
Personliga presentationer
Mikael Fridén, Göteborg
”Min väg till orgeln var kort, några meter över gatan från vårt radhus. Där låg den då nybyggda Stensjökyrkan. Jag började spela piano för den skicklige Mölndalorganisten Bertil Karlsson.
Jag bytte snart från piano till orgeln. Bertil engagerade sig mycket i sina elever. Han ordnade till och med en egen orgelpall till mig för att jag skulle nå ner till pedalerna.
Bertil ville att man skulle prova sina färdigheter så fort som möjligt. Jag minns väl när jag som 12-åring med darrande händer och fötter skulle spela Bachs In dulci jubilo i samband med musikskolans julkonsert.
Bertil hade ofta konserter i Göteborgs domkyrka och. En stor upplevelse var när han där spelade Bachs toccata i d-moll. Och det var nog där gnistan tändes för mig - i upplevelsen.”
Mikalel Fridén, domkyrkoorganist i Göteborgs domkyrkoförsamling
Lars G Fredriksson, Härnösand
”Inspirerad av en släkting som var kantor, började jag tidigt spela på en tramporgel. Snabbt styrdes intresset mot det mäktiga instrumentet i kyrkan, och debuten skedde vid 11 års ålder.
Jag började sommarvikariera och fick snabbt god rutin. Jag var medlem i kyrkans barn-, ungdoms- och kyrkokörer och min orgellärare uppmuntrade mig att ta lilla organist- och kantorsexamen. Det var en bra utbildning under sommartid med kördirigering, orgelspel, piano, solosång, liturgisk sång, harmonilära, orgelkunskap, och liturgik som stiften och Musikaliska Akademin anordnade.
Kyrkomusikstudierna följde vid KMH Stockholm, i diplomklass och i Frankrike. Jag blev organist i Markuskyrkan i Stockholm, men återvände till hembygden, för att slutligen landa i Härnösand som domkyrkoorganist.”
Lars G Fredriksson, domkyrkoorganist i Härnösands domkyrkoförsamling
Jörgen Martinsson, Karlstad
”Jag heter Jörgen Martinson och arbetar som domkyrkoorganist i Karlstad. Min första kontakt med orgeln skedde redan under barnkörtiden då jag fascinerat studerade organistens spel.
Under mellanstadiet började jag ta orgellektioner, vilket ledde till att jag snart började vikariera. Under högstadie- och gymnasietiden vikarierade jag i stort sett varje helg, samt under somrarna.
Jag kände tidigt att man från kyrkan räknade med mig och att jag var behövd som vikarie. Det tror jag på ett avgörande sätt påverkade mitt yrkesval till att vilja utbilda mig till att bli kyrkomusiker. På samma sätt har Svenska kyrkan idag en enormt viktig uppgift i att vårda, leda och uppmuntra våra framtida kyrkomusiker in i det här fantastiska yrket.”
Jörgen Martinsson, domkyrkoorganist i Karlstads domkyrkoförsamling
Sara Michelin, Linköping
”Jag är född in i Svenska kyrkan med dess musik runt omkring mig från första stund. Min pappa var präst och min mamma är organist. Jag spelade piano från 4 års ålder, sjöng i barnkören, började spela orgel när jag var 13 och sjöng i kyrkokören från tonåren.
Kyrkans ungdom och mitt gäng där betydde mycket. Vi sjöng de sydafrikanska sångerna som spreds i Sverige på 80-talet och jag var gängets körledare.
Musik och kyrka var självklarheter i mitt hem. Goda lärare och förebilder har på ett vänligt men tydligt sätt föst mig framåt i riktning mot yrket. Musik från olika genrer blev tidigt en självklarhet och en rikedom.
Starka musikupplevelser och lika starka sociala upplevelser har gett mig ett sammanhang där jag mått bra och därför utvecklats som människa och musiker”
Sara Michelin, domkyrkoorganist i Linköpings domkyrkoförsamling
Markus Wargh, Luleå
”Mitt intresse för orgeln började när jag var 5 år hemma hos farmor på hennes lilla elorgel. Pappa spelade lite på gehör och han visade mig tre ackord som jag sedan började utveckla mitt gehör efter.
Efter det kom jag i kontakt med min hemkyrkas piporgel som var en mycket fin Marcussen-orgel. Jag besökte många orgelkonserter och jag fascinerades av dynamiken och kraften i instrumentet.
Jag kände att instrumentet passade bra med mitt temperament och det jag ville utrycka i musiken. Att kanalisera min musikalitet och lust till utryck genom orgeln har alltid lockat mig.”
Markus Wargh, domkyrkoorganist i Luleå domkyrkoförsamling
Robert Bennesh, Lund
”Redan som ung körsångare älskade jag att sjunga till orgelackompanjemang. Allra bäst var det när kyrkan var full och en stor sjungande församling kunde låta sig bäras av den fundamentala orgelklangen.
Tanken på att själv få sitta vid orgeln var lockande och efter att ha spelat piano några år började jag ta lektioner för organisten i min hemförsamling som 12-åring. Ganska snart därefter gick min pappa bort och vid orgeln fann jag tröst när jag utforskade instrumentets djup, dynamiska bredd och färgrikedom.
Det blev snart mitt liv att få skapa musik vid orgeln. Att det blivit mitt arbete, efter inspirationsrika studieår med kunniga och engagerade mentorer vid makalösa instrument på olika håll i världen, är en stor glädje!”
Robert Bennesh, domkyrkoorganist i Lunds domkyrkoförsamling
Åsa Nyberg, Skara
Åsa Nyberg, Skara
”Min uppväxt har präglats av ett stort intresse för musik och kyrka. Som femåring började jag spela piano och med en bror som suzukielev i fiol blev jag snabbt anlitad som ackompanjatör till både honom och allehanda olika stråkkonstellationer. All musik gick i A- dur vilket var en utmaning för en ung elev som inte hunnit lära sig vad ett korsförtecken var. Uppgiften var således både spännande, lite läskig, ansvarsfull men rolig.
Under åren på musiklinjen på gymnasiet började jag ta orgellektioner. Upprinnelsen till detta var att jag var hemma hos en klasskompis som hade en piporgel hemma i vardagsrummet, så ovanligt och spännande! Pappan till min kompis hette Bertil Karlsson och var organist i Fässbergs församling i Mölndal och för honom spelade jag i många år innan jag sökte Sköndal och sedan musikhögskolan. Som så många andra fascinerades jag av orgelns dynamik och kraft, att spela starkt och mycket gav en härlig känsla i kroppen.
Yrkesvalet som kyrkomusiker har jag aldrig ångrat, det är fantastiskt fint att få förena musik med min kristna tro.”
Åsa Nyberg, domkyrkoorganist i Skara domkyrkoförsamling
Mattias Wager, Stockholm
”Jag började spela piano som 8-åring. Jag fick höra Scott Joplins "The Entertainer", och blev besatt av att spela ragtime.
När jag blev 12 började jag tillsammans med mina syskon titta jag på den franska TV-serien "Det var en gång". Vinjettmusiken var ett orgelstycke. Förtrollad av musiken, Bachs Toccata och fuga d-moll, satt jag varje vecka och lyssnade.
Jag började spela orgel för organisten i kyrkan nära oss. Övade varje dag, och bestämde mig för att bli organist. Jag ville vara med om all fantastisk musik som finns i kyrkan, spela på orgeln, som jag såg som ett klingande törnrosaslott med tinnar och torn. Jag spelade mina första högmässor, så spännande!
Efter det har jag tagit kantorsexamen, gått musikhögskolan, haft konserter, undervisat och haft en kyrkomusikertjänst. Ett underbart liv!”
Mattias Wager, domkyrkoorganist i Stockholms domkyrkoförsamling
Torvald Johansson, Strängnäs
”Jag liksom många i min generation har musikaliskt fostrats inom den fria musikundervisningen som tidigare fanns inom Svenska kyrkan. Efter några år hos min första pianolärare fick jag möjlighet till denna undervisning hos den dåvarande domkyrkoorganisten i Strängnäs. Han hade planer för mig visade det sig senare.
En dag kom en av mina äldre bröder hem från Stockholm med en LP-skiva, som blev avgörande för mitt musikaliska liv. Den skivan innehöll César Francks Trois Chorals och Pièce héroïque och Marcel Dupré spelande på orgeln i St Thomas Church i New York City. Jag blev helt uppslukad av den musiken och orgelinstrumentet.
Jag minns min glädje när min lärare senare undrade om jag var intresserad av att börja spela orgel. Lyckan var total!”
Torvald Johansson, domkyrkoorganist i Strängnäs domkyrkoförsamling
Ulric Andersson, Uppsala
”Min väg till orgeln gick definitivt via den fria orgelundervisningen hos kantorn där hemma. Under gymnasiet var det samma sak, fri orgelundervisning hos organisten på gymnasieorten. Hela tiden med möjlighet att vikariera såväl helger som sommarlov.
Likaså var det fullständigt naturligt att kompa de olika körerna då om så önskades. Detta var bästa sättet att komma in i gudstjänstmusiken, men även att komma in i kyrkoåret och dess cykel. Samtidigt fostrades man i någon kyrkokör av gamla rutinerade körsångare och fick på det sättet även en hygglig repertoarkännedom.
Parallellt med detta gick jag förstås sommarkurser, i mitt fall hos domkyrkoorganisten i Karlstad och sedan flera somrar på Oskarshamns folkhögskola. Denna inkörsport till kyrkomusiken var för min del avgörande för yrkesvalet. Dessvärre är dessa möjligheter starkt begränsade idag.”
Ulric Andersson, domkyrkoorganist i Uppsala domkyrkoförsamling
Peter Alriksson, Visby
”Mitt namn är Peter Alrikson och jag är domkyrkoorganist i Visby domkyrkoförsamling sedan 2019. Jag är utbildad kantor på Oskarshamns folkhögskola och gick därifrån vidare till organistutbildningen på musikhögskolan i Malmö där jag spelade orgel för i huvudsak Mikael Wahlin.
Som kyrkomusiker har jag verkat i trakten kring Växjö och sedan i Västervik innan jag började i Visby. Svenska kyrkan och dess musik har alltid legat mig varmt om hjärtat. Att ägna sin arbetsdag åt tro, gemenskap, känslor, konst och skönhet är en förmån och skattkistan tar aldrig slut.
Det går utan vidare att använda en hel livstid bara åt Bachs orgelverk. Trots all fantastisk repertoar för både orgel och kör är det ändå den gemensamma församlingssången jag värderar högst. Att på orgelpallen bredda den sista versen och höra en vacker diskantstämma blanda sig i klangen – ja, då blir det inte bättre.”
Peter Alriksson, domkyrkoorganist i Visby domkyrkoförsamling
Benjamin Åberg, Västerås
Foto: Henrik Mill
”Så länge jag kan minnas har jag vetat att jag ville bli organist. Redan som fyraåring låtsades jag att mammas vävstol var en orgel, och det var en stor dag när jag äntligen nådde ner till pedalerna och fick börja spela på riktigt. Under uppväxtåren blev organisten Håkan Dahlén, som tjänstgjorde i Härnösands domkyrka, min stora förebild och lärare.
Studierna i Köpenhamn ledde till en organistexamen, och sedan dess har jag haft förmånen att ägna hela mitt liv åt kyrkomusiken – något som jag ser som en otrolig välsignelse. Genom åren har jag tjänstgjort i flera församlingar inom Svenska kyrkan, både i Sverige och utomlands. Förutom att spela orgel och cembalo brinner jag också för att leda körer.
Livet som kyrkomusiker i Västerås domkyrka är både varierat och spännande, och jag känner en djup tacksamhet över att få arbeta just här.”
Benjamin Åberg, domkyrkoorganist i Västerås domkyrka
Sten-Inge Petersson, Växjö
”Min väg till att bli kyrkomusiker började med att en kantor uppmanade mig att börja spela orgel. Vi träffades när jag var ca 12 år och han tyckte väl att jag var musikalisk och hade en bra röst. När jag var 15 år blev jag kantor.
Att få möta någon som ser ens gåvor är stort. Jag vill vara en förebild och ett redskap för Gud och vår kyrka i att uppmuntra människor till att bli kyrkomusiker. Att bli organist handlar både om att lära sig spela orgel men också om att förmedla en tro och ett budskap genom sitt musicerande.
Du är otroligt viktig som kyrkomusiker i framtidens kyrka och där kan orgeln bli ditt sätt att nå andra människor med evangelium.”
Sten-Inge Petersson, domkyrkoorganist i Växjö domkyrkoförsamling