Svenska kyrkan satsar 210 000 kronor på stöd till ensamkommande unga

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkan vill stötta unga asylsökande i Örebro. Därför satsar vi nu 210 000 kronor på ett samarbetsprojekt med Örebro Stadsmission som riktar sig till unga ensamkommande. Pengarna går till att förstärka en tjänst för psykosocialt stöd och till att finansiera fritidsaktiviteter. Här kan du läsa mer om insatserna.

Bidraget om 210 000 kronor kommer från Svenska kyrkan nationellt, genom kyrkostyrelsens medel för arbetet med asylsökande och flyktingar, och går till det lokala samarbetsprojektet Trygg framtid som drivs av Örebro kommun, Örebro Stadsmission och Svenska kyrkan.

HIT GÅR BIDRAGET

Sedan ett par år tillbaka har Örebro Stadsmission och Örebro kommun stöttat ensamkommande gymnasieungdomar i akut behov av boende. Bidraget från Svenska kyrkan kommer i huvudsak att användas till att förstärka en tjänst för psykosocialt stöd till ungdomarna – men går också till finansiering av fritidsaktiviteter.

– Det är pengar som gör att vi kan ge bättre stöd till de ensamkommande ungdomar som lider av psykisk ohälsa, säger Svenska kyrkans Åsa Nausner, strateg för möten över gränser. Bidraget gör också att vi kan erbjuda hjälp med praktiska saker som hör till övergången till vuxenlivet: ordna legitimation, öppna bankkonto, söka bostad, söka praktik och arbete.

– Medlen används även till att förstärka insatser för fritidsaktiviteter – utflykter, kulturupplevelser och projekt på fritiden som är lärande och personlighetsutvecklande.

75 000 KRONOR FRÅN REGERINGEN

I mars 2018 beslutade regeringen att satsa 120 miljoner kronor per år i tre år för att stötta ideella organisationer i deras arbete mot hemlöshet bland unga vuxna. Regeringens 120 miljoner fördelas ut till Svenska kyrkan och fem andra ideella organisationer.

Förutom bidraget på 210 000 kronor från Svenska kyrkan har Örebroprojektet Trygg framtid ansökt om och fått 75 000 kronor ur denna pott.

Har du frågor om satsningen? Välkommen att kontakta Åsa Nausner eller Willy Höglund.

Migration och integration

Idag är miljontals människor på flykt undan konflikt, våld och misär. Vi ger stöd både i Sverige och utomlands. Här kan du läsa om vad vi gör, och hur du själv kan bidra.