Foto: Ulla-Carin Ekblom

Vi gör det igen! Kolla in Längbro församlings ”Ta och ge”-påskris – för en värld som är mer rättvis!

Nyhet Publicerad Ändrad

Köp ett par vantar, en grytlapp eller kanske en påskdekoration – eller lämna något du själv skapat. Längbro församlings stora påskris är en del av årets fasteaktion från Act Svenska kyrkan. Du hittar det i Längbro församlingshem i Örebro med start onsdag 14 februari, till och med påskdagen den 31 mars (öppet vissa tider). Välkommen in!

Vi lever alla under samma himmel och har samma rättigheter. Men beroende på var vi föds ser verkligheten olika ut. Det kan vi aldrig acceptera. Därför huserar Längbro församlingshem just nu ett stort, värmande påskris – dekorerat med alster från församlingens stick-café.

– Här finns riktigt hantverk skapat med omtanke. Ta det du vill och swisha en slant, eller häng upp något du själv gjort. Vi kallar det för ”ta och ge”-påskris, säger Noraier Bator från Svenska kyrkan.

Dela lika och rädda liv

Gåvorna från påskriset går till Act Svenska kyrkans fasteaktion ”Dela lika och rädda liv”. Världen står inför en global hungerkris. Det finns tillräckligt mycket resurser globalt för att lösa hungerkrisen, ändå är världen hungrigare än någonsin. Problemet är en fördelningsfråga: vi delar inte lika på makt och resurser. Detta vill vi ändra på. Tillsammans gör vi skillnad!

I Längbro församlingshem i Örebro finns just nu ett stort, värmande ris – dekorerat med alster från församlingens stick-café. Foto: Ulla-Carin Ekblom

”Ta och ge”-påskriset: Så funkar det

• Du hittar påskriset i Längbro församlingshem. Adress: Församlingsvägen 4,  Örebro.
  • Öppettider: Måndag, tisdag, onsdag, torsdag kl 9.00 till 16.00, samt söndag kl 9.00 till 13.00.
  • Ta: Välj ut det du vill köpa och betala genom att swisha valfri summa till nummer 123 232 62 05 (mottagare Längbro församling).
  • Ge: Lämna ditt hantverk i eller intill påskriset. Du som vill uppmärksamma oss på din gåva får gärna publicera en bild på Instagram och tagga @svenskakyrkanorebro.

Tack för din gåva!

Sockor, vantar, handledsvärmare – och massa annat! Foto: Ulla-Carin Ekblom

Stick-caféer, syföreningar och vävstolar i Örebro

I församlingarna i Svenska kyrkan Örebro pastorat finns flera grupper och träffar för barn och vuxna som gillar hantverk och att sticka, virka, sy och väva. Visste du att vi har vävstuga med vävstolar – för både barn och vuxna – här i Örebro?

Stickcafé på Café Nikolai

Välkommen att sticka och umgås med andra. Material finns men du får gärna ta med eget om du har. Dagtid på torsdagar och kvällstid varannan onsdag. Välkommen!

Stickcafé i Längbro!

Välkommen att sticka och umgås med andra. Material finns men du får gärna ta med eget om du har. Välkommen!

Garn

Syföreningarna i Edsbergs församling

I Edsbergs församling finns aktiva syföreningar, som du är varmt välkommen att delta i.

Någon väver en matta i en vävstol.

Vävstuga vid Mosjö kyrka

För dig som är intresserad av vävning men kanske inte har en egen vävstol. Det finns plats för fler som vill väva i vävstugan vid Mosjö kyrka. Läs här för mer information!

En barnhand håller en glaskula som föreställer en jordglob.

Fastan: Så försöker vi göra världen lite bättre tillsammans

Fastan är tiden då vi omprövar, ifrågasätter och tar lite extra ansvar för orättvisorna i världen. I år börjar fastan onsdag 14 februari och avslutas på påskafton den 30 mars. Här hittar du inspiration och idéer på hur du kan vara med och göra världen lite bättre tillsammans med oss i Svenska kyrkan Örebro pastorat.

Längbro församling

Adress:
Församlingsvägen 4,
(informationsservice, öppet mån-fre 9-16)
E-post: langbro.forsamling@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Längbro församling

Till Längbro församling på Facebook

Församlingens kyrkor: