Foto: Cathrine Gustavsson

Svenska kyrkan fortsätter samarbetet med KIF under år 2023

Nyhet Publicerad

Nu har Svenska kyrkan Örebro och KIF Örebro skrivit på ett partneravtal för ännu ett år, hela 2023. Engagemanget för Örebro, för rättvisa och för jämställdhet är det som förenar parterna.

Svenska kyrkan i Örebro och KIF Örebro DFF inledde sitt samarbetet år 2019, men smygstartade redan under hösten 2018.

Sedan dess har kyrkan och laget på olika sätt arbetat tillsammans för att lyfta fram frågor som rör rättvisa och jämställdhet. Ett exempel är från 16 oktober 2022, när Svenska kyrkan var matchvärd vid familjefesten i samband med KIF:s hemmamatch mot Kristianstad.

Mia Andersson och LenaMaria Brunhoff fixar ansiktsmålning inför matchen. Foto: Ulla-Carin Ekblom

Hundratals barn fick chans att se fotboll och möta sina idoler. Det ordnades ansiktsmålning, lyckohjul, tippa matchen (som KIF vann med 3-2) och gratis korv med bröd.

Sommaren 2022 besökte några fotbollsspelare Svenska kyrkans kursgård Solliden, och mötte både unga och äldre som var på Familjedagläger där. Det var uppskattat, både av Lea, Olivia och Maja från KIF Örebro DFF och av deltagarna på lägerdagarna.

”Jättekul att få komma hit, att få delta i ett sammanhang med ett bra syfte”, sa fotbollsspelarna.

Svenska kyrkan och KIF Örebro har tidigare även samarbetat sida vid sida vid kyrkans julinsamling för flickors rättigheter och en insamling till Panzisjukhuset, där fredspristagaren Denis Mukwege räddar kvinnor och barn som utsatts för sexuellt krigsrelaterat våld.

Lea, Olivia och Maja från KIF Örebro DFF på besök vid Familjedagläger på Solliden 2022. Foto: Cathrine Gustavsson

Aktiv samhällsaktör

– Svenska kyrkans engagemang inom idrotten är grundat i vårt arbete för jämställdhet och att vi vill vara en aktiv samhällsaktör i ett hållbart samhälle. Vi gör det här för att vi tror på laget, på Örebro och på lika villkor. Det arbetet är långt ifrån färdigt, utan matchen fortsätter. Det gäller både på fotbollsplanen, i kyrkan och utanför, säger Anders Lennartsson, kyrkoherde.

KIF Örebro jobbar både på elitnivå och med bredd vad gäller flicklag.

– Vi brinner för vår fotbollsverksamhet men har också ett stort samhälls- och hållbarhetsengagemang. Där har vi fokus på områden som rör jämställdhet, integration och hälsa, säger Elin Stengarn, klubbchef.

Inför 2023 planerar Svenska kyrkan Örebro och KIF Örebro DFF flera samarbeten kring barn och ungdomar i vår stad. Det kommer att ske både genom att Svenska kyrkan är matchvärd och att spelare från laget engageras på läger, familjedagar och vid insamlingar.

Svenska kyrkan finns även tillgänglig som stöd för KIF Örebro vid eventuella krissituationer.

Mer om Svenska kyrkan och KIF

Svenska kyrkan Örebro och KIF fortsätter sitt samarbete under 2024

Publicerad:

Svenska kyrkan i Örebro och KIF Örebro DFF fortsätter samarbetet även under 2024. Ett nytt partneravtal har undertecknats. Engagemanget för Örebro, för rättvisa och för jämställdhet är det som förenar parterna.

Svenska kyrkan matchvärd för KIF Örebro: Kolla in bilderna från Behrn Arena!

Publicerad:

Svenska kyrkan var matchvärd när KIF Örebro DFF mötte Piteå IF DFF hemma på Behrn Arena, söndagen den 1 oktober 2023. Alla skulle ha chans att heja fram KIF Örebro till vinst – och därför bjöds örebroarna på en helt kostnadsfri familjedag med ansiktsmålning, ”Träffa prästen”, ”Tippa matchen” och korv med bröd. Kolla in bilderna från matchen!

Svenska kyrkan fortsätter samarbetet med KIF under år 2023

Publicerad:

Svenska kyrkan matchvärd för KIF Örebro 2022: Kolla in bilderna från Behrn Arena!

Publicerad:

Svenska kyrkan var matchvärd när KIF Örebro DFF mötte Kristianstads DFF hemma på Behrn Arena, söndagen den 16 oktober 2022. Alla skulle ha chans att heja fram KIF Örebro till vinst – och därför bjöds örebroarna på en helt kostnadsfri familjefest med ansiktsmålning, lyckohjul, ”Tippa matchen” och korv med bröd. Kolla in bilderna från matchen!

Svenska kyrkan och KIF Örebro DFF förnyar samarbetet: ”Vi vill göra mer ihop”

Publicerad:

En citypräst, en lagkapten – och ett besked på internationella kvinnodagen den 8 mars: Svenska kyrkan i Örebro och KIF Örebro DFF fortsätter det samarbete som pågått sedan hösten 2018.